sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

של דבר היא נוטה ליצור ספקולציות מרחיקות לכת לא פחות ומבוססות לא יותר מאלה שיצאה נגדן בביקורתה . בראשית המאה הנוכחית העלה חוקר העת העתיקה , היהודי האמריקאי סת שוורץ , ( Seth Schwartz ) סברה המביאה לביטול כמעט מוחלט של היכולת להסתמך על הספרות התלמודית בתור מקור היסטורי . לדעתו , החכמים יוצרי הספרות התלמודית היו קבוצה קטנה , שולית וחסרת כל השפעה בקרב החברה היהודית בתקופת המשנה והתלמוד , וחבריה עסקו בדיונים בינם לבין עצמם , ואילו רובם הגדול של היהודים שחיו בארץ ישראל באותה העת היו בפועל כמעט פגאנים . לפיכך , על פי תפיסתו , לא ייצגו החכמים את העם , גם לא את הנהגתו , ולספרות התלמודית אין דבר עם המציאות . במקום לשחזר את ההיסטוריה היהודית על ידי בחינת המקורות התלמודיים וניתוחם , כמקובל במחקר ההיסטורי , בוחר אפוא שוורץ לבנות מודל המושתת על ספקולציה זו או אחרת , ואותו הוא מבסס על שניים או שלושה מקורות . כיוון שדרכו במחקר היא אינדוקטיבית ולא דדוקטיבית , שחזור ההיסטוריה היהודית על פי שיטתו לוקה בחסר אף יותר מן השחזור שנגדו הוא יוצא . חיפוש משמעות היסטורית וגרעינים היסטוריים של מקורות בספרות התלמודית רווח ומקובל על חוקרי תקופת המשנה והתלמוד , הן בישראל הן מחוצה לה . לשיטת המחקר הזו עומד היתרון שהיא נשענת על קורפוס עצום של מקורות שאפשר להסתמך עליהם , פחות או יותר , בעקביות ; כשיציבות זו נדחית , במידה רבה או פחותה של צדק , האלטרנטיבה תהיה תמיד בגדר ספקולציה . לדעתו של שוורץ , היהודים הם חברה לכידה רק אם הם אורתודוקסים קיצונים . ולא היא , מנהיגים כמו רבי יהודה הנשיא פתחו לפני היהודים את האפשרות לנהל את חייהם ברוח התקופה בלי שיהדותם תיפגע . כוחו של רבי יהודה הנשיא ינק לא רק ממעמדו הדומיננטי בקרב החכמים , אלא גם מקשריו עם הרומאים מחד גיסא ועם האליטה היהודית העירונית מאידך גיסא . כוחו ומעמדו העולים מהמקורות משקפים מציאות ממשית רציונלית , ואינם פרי דמיונם של חכמים מאוחרים . גם אם נכונה סברתו של שוורץ שלחלק גדול מהעם היו נטיות פגאניות , הרי ירידת האטרקטיביות של הפגאניות בתור אמונה דתית בעולם הסובב אפשרה לחכמים להקל בעניינים שפעם נחשבו עבודה זרה , ובאופן זה נשארו מחוברים אל כלל העם . לדוגמה , הנשיאים עצמם נזכרים בכתובת המשולבת ברצפת הפסיפס של בית הכנסת בחמת טבריה , שמתוארכת למאה הרביעית לספירה , תקופת פעילותם של

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help