sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להם שהם אינם שייכים עוד לתקופת הסבוראים אלא לתקופה חדשה , שנודעה במרוצת הזמן בשם "תקופת הגאונים . " עם זאת , יש לציין שידיעותינו לגבי מאתיים השנים הראשונות ( לערך ) של תקופת הגאונים מצומצמות ביותר , ומלבד שמות הגאונים שמספק רב שרירא באיגרתו אנו יודעים מעט מאוד על יהדות בבל וארץ ישראל , ובכלל זה על הגאונים וישיבותיהם , לפני אמצע המאה השמינית לספירה . באמצע אותה " תקופת ערפל" חלו שינויים מרחיקי לכת במסגרת המדינית והתרבותית שבה פעלו אנשי בבל וארץ ישראל , בעקבות הגל הגדול של כיבושי האסלאם במאה השביעית לספירה . עד תקופה זו חיו יהודי בבל תחת שלטון השושלת הססאנית שמוצאה מאיראן ודתה זורואסטרית , ויהודי ארץ ישראל תחת שלטון ביזנטי שדתו נוצרית ; אך בעקבות מסעי הכיבוש של המוסלמים , שהוכתרו בהצלחה מדהימה , נוצר מצב חדש : כתשעים אחוז מכלל היהודים בעולם - ובכללם יהודי בבל , פרס , ארץ ישראל , לבנון , סוריה וצפון אפריקה - נמצאו תחת שלטון מוסלמי ובעולם תרבותי ששפתו ערבית . המהפך הזה הביא בעקבותיו הזדמנויות ואתגרים חדשים לרוב . למשל , תופעת המרת הדת הייתה שכיחה הרבה יותר תחת הדת החדשה , ששאפה לצרף לשורותיה את מרב התושבים המצויים בשלטונה , מאשר תחת דת פרטיקולרית מאוד כמו הדת הזורואסטרית . במקרים מסוימים פעלו המומרים מתוך רצון לשפר את מצבם האישי , בין אם שאפו לזכות במשרות בכירות במערכת השלטונית ובין אם הרגישו מקופחים במסגרת היהודית ( למשל במקרה של נשים שרצו להיפרד מבעליהן ולא הצליחו לקבל את הגט המיוחל . ( אולם מעבר לשיקולים מעשיים כאלה , אין ספק שהתרבות שהתפתחה בעולם המוסלמי , בשיתוף עם מיעוטים דתיים ובראשם הנוצרים , השפיעה במידה רבה על שכבות שלמות של האוכלוסיה היהודית שבתוכה . החשיפה לתרבות חדשה , דינמית ובעלת שאיפות אוניברסליות , שגם ידעה לתווך בין העולם בן זמנה לבין העולם היווני העתיק באמצעות תרגומים ועיבודים של יצירות קדומות , שינתה במידה ניכרת את הלכי הרוח ואת דרכי החשיבה של יהודי המזרח התיכון . חשיפה זו סיפקה , מצר אחר , הזדמנויות רבות להעשרת העולם התרבותי של היהודים ובני מיעוטים אחרים , אך מצד שני , היא הציבה אתגר גדול לאנשי האליטה היהודית הנאמנים לדתם ולמורשתם התרבותית . עליהם היה לבדוק כיצד ובאיזו מידה ניתן לשלב בין העולמות בלי לפגוע בקודשי היהדות , ולהיאבק על נפש המאמינים ה " פשוטים " יותר , שרבים מהם נמשכו אחרי התרבות השלטת במידה זו או אחרת , וחלקם התחיל לפקפק

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help