sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

רב רחומי ורבה יוסי ורב אחאי מבי חתים ... ורב רבאי מרוב ... וקבעו כמה סברות בגמרא , הם וגם הרבנים שאחריהם , כגון רב עינא ורב סימונא . הוא גם מספק דוגמאות בודדות של פירושים וסברות של החכמים האלה שנכנסו לתלמוד . במילים אחרות , הסבוראים אמנם לא נהנו מן הסמכות ומן היוקרה שהיו מנת חלקם של האמוראים , אך הם נטלו חלק , שקשה להגדירו בצורה מדויקת , בשכלולו ובעריכתו הסופית של התלמוד הבבלי . דבריהם לא זכו להיכלל בקטגוריה הסמכותית ביותר של "הוראה " כדברי האמוראים , אך הם היו "קרובים להוראה " ואף זכו להיכלל , אם כי בהיקף מצומצם , בתלמוד הבבלי , היצירה הסמכותית ביותר של היהדות הרבנית . מסתבר שההבדל המכריע בין הסבוראים לגאונים , לפחות בעיני רב שרירא , הוא בדיוק בנקודה זו : הגאונים עסקו לא בעריכת התלמוד אלא בלימודו , בהוראתו , בפירושו וביישומו הלכה למעשה . התלמוד כבר היה בעיניהם מקור סמכותי הזקוק לפירוש , אך חתום וחסום ( עקרונית ) לתוספות ולשינויים . לפני שנצטט את הקטע השני באיגרת רב שרירא המוקדש לסבוראים , נציין ששיטת התיארוך שהשתמש בה רב שרירא , כמו גם רוב המחברים במזרח עד קרוב לזמננו , היא שיטת התיארוך "לשטרות , " כלומר לפי המניין הסלווקי , שהתחיל בשנת 312 לפני הספירה . הנה קיצור דבריו של רב שרירא על תקופת הסבוראים והמעבר לתקופת הגאונים : ואחריו ( אחרי רב סמא בריה דרבא ) מלך רבה יוסי ובימיו סוף הוראה ונחתם התלמוד . והיו רבנן סבוראי ורובם מתו ב ( מהלך ) שנים מעטות ... והיו שני שמד וצרות בסוף מלכות פרסיים ולא יכלו לקבוע פרקים ולהושיב ישיבות ולנהוג במנהגי גאונות עד אחרי כמה שנים , ובאו הרבנים ( של הישיבה ) שלנו מפומבדיתא לסביבות נהרדעא ב " מדינת " ( בעיר ) פירוז שאבור . ואלה הגאונים שהיו בעירנו פומבדיתא אחרי הדברים האלה בסוף מלכות פרסיים מן שנת תת " ק 900 ) לשטרות 588 / 9 = לספירה : 1 מר רב חנן מן אשיקיא ואחריו מלך רב מרי זקנינו ... ובימיו היה בסורא מר רב מר בן מר רב הונא גאון ... קרוב לוודאי שהמעבר בין תקופת הסבוראים לתקופת הגאונים חל , לפי תפיסת רב שרירא , באמצע המאה השישית לספירה . הפעילות התקינה של הישיבות הגדולות בבבל נפסקה לזמן מה - כנראה כמה עשרות שנים - וכאשר הצליחו החכמים לחדש את פעילותן ולהעמיד שוב ראשי ישיבות או "גאונים , " היה ברור

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help