sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

' איגרת רב שרירא גאון ' חריגה מאוד בין תשובות הגאונים , הן מבחינת תוכנה והן מבחינת היקפה . למעשה זהו ספר קטן , שבו השיב רב שרירא ואיננו יודעים האם ובאיזו מידה תרמו חכמי הישיבה האחרים ליצירת החיבור ) בשנת 986 לספירה על מספר שאלות שהציגו לו חכמים מקירואן - מרכז יהודי חשוב באותם ימים , בתוניסיה של ימינו - ובראשם החכם המפורסם רב יעקב בן נסים אבן שהין . שאלות אלו עסקו בשני תחומים עיקריים ; היווצרות ספרות חז"ל ( בייחוד המשנה , הברייתות והתלמוד הבבלי ) ומקומה בתולדות התורה שבעל פה , והמשכה של שלשלת המסירה לאחר תקופת האמוראים . בעוד השאלות המתייחסות לספרות חז"ל רבות ומפורטות למדי , הסתפקו השואלים בהצגת שאלה אחת , המנוסחת בצורה כללית ביותר , לגבי חמש מאות השנים שקדמו לזמנם : "ורבנן סבוראיי כיצד נסדרו אחרי רבינא ( אחד מאחרוני האמוראים שיצרו את התלמוד הבבלי ) ומי מלך = ) כיהן 1 אחריהם מראשי הישיבות וכמה שנים מלך מאותו הזמן ועד עכשיו . " רב שרירא הקדיש לכך חלק ניכר מתשובתו , ואף הרחיב את הדיון לשאלה שהשואלים לא העלו כלל , היא שאלת תולדות האמוראים . לדבריו "ראינו לפרש לכם את עיקרי הדבר הזה וכיצד היתה ראשות ישראל מקדם וכיצד נחלקו שתי הישיבות , מכיוון שיש בדבר שיבושים " ( כאן ולהלן מובאים דברי רב שרירא בתרגום מארמית . ( במילים אחרות , השואלים הניחו כנראה שידיעותיהם על תקופת האמוראים מספיקות ושאלו רק על התקופות המאוחרות יותר , אולם הגאון חשב שיש מקום ללמד אותם גם פרק בתולדות האמוראים . דברי רב שרירא באיגרת זו הם הבסיס העיקרי לכל הכרונולוגיה של תקופת הסבוראים והגאונים ואחד המקורות העיקריים לכרונולוגיה של תקופת האמוראים ולתולדות הספרות התלמודית . לענייננו חשובים בעיקר דבריו על תקופת הסבוראים וראשית תקופת הגאונים . רב שרירא מתייחס לתקופת הסבוראים פעמיים , פעם בדיונו על התהוות הספרות התלמודית ופעם בסקירתו ההיסטורית . ההתייחסות הראשונה מצויה סמוך לסוף הדיון המפורט על היווצרות הספרות התלמודית , לאחר שתיאר כיצד ניתוספה " הוראה " סמכותית דור אחרי דור , עד שנפסקה בדורו של אותו רבינא שהוזכר כבר על ידי השואלים בהקשר זה ושצוין במאמר תלמודי מפורסם , יחד עם רב אשי , בתור "סוף הוראה . " וכך אומר רב שרירא : אף על גב שלא הייתה הוראה , היו פירושים וסברות הקרובים להוראה , והרבנים האלה נקראו רבנן סבוראי , וכל מה שהיה תלוי ועומד ( בתלמוד ) פירשו ( אותו , ( כגון

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help