sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון תקופת הגאונים והרקע לפעילותו של רב סעדיה כדי להבין ולהעריך נכונה את אישיותו ומעשיו של רב סעדיה בן יוסף , הידוע יותר בכינויו "רב סעדיה גאון , " יש להבין תחילה את התקופה שבה חי ופעל , תקופת הגאונים . תקופה זו מאופיינת בכך שרובו המכריע של העולם היהודי ראה את עצמו כפוף לאחד משני המרכזים העתיקים ביותר של היהדות : הארץ ישראלי או הבבלי , או שניהם . המנהיגים הרוחניים המוכרים של מרכזים אלה , המכונים " גאונים , " עמדו בראש ישיבות בודדות ( ישיבות סורא ופומבדיתא בבבל , וישיבה מרכזית אחת בארץ ישראל , שפעלה בערים שונות במהלך התקופה , בעיקר בטבריה ובירושלים ) שזכו להכרה ולהוקרה בינלאומיות . חרף חשיבותה הרבה של תקופה זו כחוליה בשרשרת ההיסטוריה היהודית , היא כמעט שאינה מוכרת לקורא , ולכן ראוי לשרטט בקווים כלליים את מפת התקופה , בטרם נתמקד בדמותו הייחודית של רב סעדיה . השאלה המקדימה והפשוטה לכאורה , שעלינו לענות עליה , היא שאלת הגבול הכרונולוגי : מתי החלה ומתי הסתיימה תקופת הגאונים ? שתי נקודות המעבר , זו שבתחילת התקופה וזו שבסופה , לוטות במידה מסוימת בערפל , אמנם מסיבות שונות . אם ניגש לשאלת הזמן מנקודת המבט של תולדות הספרות הרבנית , נגלה שתקופת הגאונים באה אחרי תקופה עלומה עוד יותר , תקופת הסבוראים . המקורות העומדים לרשותנו להכרת תקופת הסבוראים מעטים ביותר , ואופי פעילותם של אישים אלה - ובמידה מסוימת אף קיומם - שנויים במחלוקת . דברינו הבאים מבוססים בעיקר על מקור מיוחד במינו ובעל חשיבות עצומה להכרת ההיסטוריה היהודית של האלף הראשון לספירה , הוא 'איגרת רב שרירא גאון . ' מצד אחד ניתן לשייך את האיגרת הזאת לסוגה ספרותית אופיינית ביותר לתקופת הגאונים , השאלות והתשובות : שואלים מרחבי העולם היהודי הריצו את שאלותיהם בתחומים שונים , בעיקר בתלמוד ובהלכה , אל ישיבות הגאונים , והצוות הבכיר של הישיבה , ובראשו הגאון , שלח תשובות בכתב . אולם מצד שני ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help