sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עצמות . " יותר משיש בדברים כדי לשקף יחס אמביוולנטי כלפי הדריאנוס , יש בהם כדי לבטא את התסכול והזעם שנגרמו לעם כתוצאה ממהלכיו המדיניים של הדריאנוס . ראשית תקופתו של הדריאנוס היתה מלווה בשורה של צעדים שהסבו אופטימיות לעם ועוררו את תקוותיו . הוא ציוה להוציא להורג את לוסיוס קויאטוס , תמך ביהודי אלכסנדריה ששרדו לאחר מרד התפוצות , יצר את הרושם שהוא מתעניין ביהדות , ויתכן שאף הבטיח לבנות את ירושלים בתור עיר יהודית . סביר להניח כי מלכתחילה היו הציפיות שלא במקומן , כמו הריגתו של קויאטוס , שהיתה תוצאה של תככיו המדיניים ושלא היתה קשורה לאכזריותו כלפי יהודים . מובן , איפוא , כי כאשר נתברר שירושלים נבנית כעיר נוכרית ובמקום בית המקדש , שקיוו להקמתו , יוקם מקדש לזאוס — גררו הדברים רגשות עזים של תסכול , מרירות והתמרמרות , שהציתו את אש המרד . ניתוח המקורות המועטים , המתייחסים לימים שבין מרד למרד , בשילוב הממצא הארכיאולוגי , יש בהם כדי לקרב את המחקר להבנה חלקית של הקודמות למרד בר כוכבא . מתברר כי כבר בימים שבין מרד למרד היו תופעות של גזרור נגד השלטון הרומי , אשר יתכן כי יש לחפש את ראשיתן בימי "פולמוס של קיטוס" עצמם . הדריאנוס מצידו החל כבר בשלב מוקדם לנסות לדכא תופעות אלה ולמונען . הדברים באים לידי ביטוי בארגון ההנהגה העירונית של טבריה וצפורי , ערי הגליל המרכזיות , בשיגור לגיון לארץ ישראל בנוסף על הלגיון העשירי ששכן בירושלים , ובהקמת מחנות וסלילת כבישים לשימושן של יחידות הצבא . ככל הנראה ניתן לקבוע את עיתוין של פעולות אלה כבר לשנותיו הראשונות של הדריאנוס . על כך יעידו מטבע העיר טבריה , שהוטבע בשנת 101 למניין העיר 119 / 120 ) לספירה ) שמצוי עליו מקדשו של זאוס הנחשב להדרינאון , ואבני המיל משנת 120 לספירה , המצויות על הכבישים : לגיו צפורי ועכו צפורי . לגיו עצמה = ) כפר עותנאי ) שבסביבת מגידו , שימשה כמחנהו העיקרי של הלגיון הנוסף שהובא לארץ על ידי הדריאנוס . היהודים , תושבי טבריה וצפורי , עברו כנראה בשתיקה על מעשיו של הדריאנוס , ויתכן של" תקיפים" שביניהם , אשר חלקם היו חברי מוסדות ההנהגה העירוניים , היו הדברים אפילו לרצון . יהודים אלה היו בעלי נטיות להתבוללות , ובתוכם נכללו ה"משוכים , " היינו , אנשים שמשכו את מילתם על מנת שייראו בערלים . סביר להניח כי העדר ההתנגדות בטבריה ובצפורי , ואולי אפילו גילויי שביעות רצון מצד אותם תקיפים , עודדו את הדריאנוס לנסות ולהפוך את ירושלים לעיר אלילית עם מקדש לזאוס . יחד עם זאת , תהיה זאת פשטנות יתר לטעון כי הדריאנוס לא הבין שהוא פוגע במעשה זה ביהדות , ולהניח כי כל שנתכוון לו לא היה אלא לממש את התהליך הידוע משאר פרובינקיות , לפיו בצידו של בסיס צבאי מתפתח ישוב המקבל לעיתים זכויות של עיר . אין להניח כי הדריאנוס , אשר הירבה במסעות והיה תאב דעת , לא הבין שהוא פוגע ביהדות , ולעומת זאת , בניית עיר מסביב לבסיס צבאי , היוצרת מצב שבו שוכן לגיון בתוך קולוניה רומית , כפי שאירע בירושלים , הוא מקרה TW במינו בתולדות רומא . הקמתה של ירושלים כעיר אלילית היתה הסיבה העיקרית למרד בר כוכבא . יש לציין כי הביצוע המלא של בנייה זו היה רק לאחר המרד , שכן בזמן המרד נפלה ירושלים בידי המורדים , והללו ודאי לא הותירו בה זכר למעשי הבנייה הרומיים . יתכן שסיבה נוספת למרד בר כוכבא היתה הטלת איסור על ברית מילה . המקורות אינם מאפשרים הכרעה ברורה בשאלה אם איסור המילה קדם למרד בר כוכבא או נגזר לראשונה אחרי המרד , במסגרת גזירות השמד .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help