sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היהדות . מובן כי השקפה כזו לא אפשרה לעסוק במרד בר כוכבא ולהדגישו , שכן מרד זה מבטא אקטיביות מדינית וצבאית מרשימה , שישים ושתים שנה בלבד לאחר חורבן הבית . האמת היא , כי בתקופה שלאחר חורבן הבית השני , רבים מאפיני החרות מסימני הגלות . במיוחד אמורים הדברים לגבי מוסדות ההנהגה העצמית , שהיו נתונים בידי החכמים וניהלו את חיי האומה לא רק מהבחינה הדתית , אלא גם מהבחינות הכלכלית והתרבותית , והיוו כתוצאה מכך הנהגה לאומית ממדרגה ראשונה , שהיתה אפילו בעלת הגמוניה מסוימת על יהודי התפוצות . הנהגה זו עשתה רבות לשיקומו של העם לאחר חורבן הבית , תוך מילוי החלל הריק שנפער כתוצאה מחורבן זה , ואפשרה בכך חיים דתיים לאומיים ללא ירושלים והמקדש . איחודו של העם במרד בר כוכבא ועוצמתו הצבאית והמדינית של המרד מהווים את שיאו של תהליך זה ומשקפים את חיוניותו של העם בדורות הראשונים שלאחר חורבן הבית השני . ברקעו של מרד בר כוכבא עומדת אי ההשלמה עם השלטון הרומי . במשך ימי הבית השני ובתקופת המשנה לא העניקו עם ישראל ומנהיגיו מעולם לגיטימציה לשליטה נוכרית בארץ ישראל . גובי המיסים למען השלטונות הם "אנסים" ומחכירי הקרקעות מטעמם קרויים "מציקים . " במקרה שבו מוכרים השלטונות קרקע שהופקעה על ידם , חל דין הסיקריקון , הקובע כי רק בעל הקרקע המקורי זכאי לקנותה . בכך העדיפו החכמים את דחיית השלטונות ושלילת חוקיותם על יישובה של ארץ ישראל , שנחשב בעיניהם לערך עליון . תהיינה הסיבות הישירות למרד בר כוכבא אשר תהיינה , הרי ביסודו מונחים סירובו של עם ישראל להשתלב במשטר ההלניסטי רומי , רצונו לשמור על ייחודו ושאיפתו לעצמאות . בין 'פולמוס של קיטוס' למרד בר כוכבא המפתח להבנת גורמיו של מרד בר כוכבא נעוץ ללא ספק בראייה נכוחה של תולדות ארץ ישראל בשעת מרד התפוצות בימי טראיאנוס 117-115 ) לספירה , ( בימים שבינו לבין מרד בר כוכבא 132-117 ) לספירה ) ובירידה לעומקה של מדיניות הדריאנום בפרובינקיות בכלל ובארץ ישראל בפרט . אך דא עקא — על הנושאים הנזכרים מרחפים סימני שאלה רבים . זה מכבר רווחת במחקר הסברה כי מרד התפוצות בימי טראיאנוס קשור — לפחות במצרים , בקיריני וכלוב — בהתלהבות משיחית ובתקוות לגאולה . המקורות מזכירים במפורש דמות משיחית שעמדה בראש המרד בקיריני ועברה משם למצרים . בכך נמתחים קווי דמיק עמוקים בין מרד התפוצות לבין מרד בר כוכבא , שכן אופיו המשיחי הבולט של מרד בר כוכבא אינו זקוק להוכחה . הקירבה היחסית בזמן שבין שתי המרידות ושורשיהן הדומים , מחזקים את שאלת הזיקה שביניהן . קודמת לכך הבעיה : היאך אירע שבזמן מרד התפוצות מתרחשות בארץ ישראל ככל הנראה רק תופעות ספוראדיות של טרור ומרד , הקרויות בשם "פולמוס קיטוס , " על שם לוסיוס קויאטוס , שנטל חלק בדיכויו האכזרי של המרד במסופוטמיה והתמנה לאחר מכן לנציבה של ארץ ישראל . לעומת זאת , דווקא בימי שלטונו של הדריאנוס — שפקד להוציא להורג את קויאטוס ומקובל לראותו כקיסר נאור ושואף * שלום , הנסוג עד לפרת על מנת להשיב על כנו את השלום עם הפרחים — פרצה בארץ ישראל מלחמת בר כוכבא . בספרות התלמודית מוצג הדריאנוס מחד גיסא בתור קיסר תאב דעת , המשוחח עם רבי יהושע בן חנניה ומתחקה על מהותה של היהדות , ומאידך גיסא מקללים אותו בכינוי "קזחיק

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help