sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ה"גלות '' , ונעיין עד היכן מצויות היו ( או נעדרות ) בתקופה הנידונית . דומה שאפשר להעמיד את ה"גלות '' על העדר ששת היסודות הכוללים שלהלן : , 1 המדינה . 2 > המוני אוכלוסין ( רוב מוחלט או יחסי בישוב . 3 ;( בעלות הקרקע ומבנה כלכלי תקין בכללו . 4 ! הנהגה עצמית לאומית . 5 ! ריבונותה של הארץ כלפי התפוצות ! . 6 עמדה פוליטית אקטיבית כלפי המלכות ( מרי ומלחמה בכובש ובמשעבד . ( המדינה עם חורבן הבית ניטלה העצמאות המדינית מישראל ( שנתקיימה כל ימי בית שני מימי שיבת ציון ואילך . ( ארץ ישראל פסקה , מבחינה מדינית משפטית , מלהיות ארצם של היהודים . אותה . הנהגה עצמית לאומית שזכו לה ישראל ימים מעטים לאחר החורבן , אינה אלא שלטון עצמי של העם היושב בפרובינציה Judaea או Du ? n ) Syria Paiaestina השני , בידוע , ניתן לה לארץ ע"י אדרינוס , לאחר מלחמת בר כוכבא , כדי למחות אף זכר לארץ היהודים ) . השלטון המרכזי שבראש האומה esf הנשיא והסנהדרין ) לא היווה רשות טריטוריאלית-הנהלתית ! כל עצמי אינו אלא שלטון חברתי לאומי , שעיקר סמכותו מתקפל אמנם בתחומי הארץ . יסוד • זה , המדינה , ניטל אפוא מן האומה לחלוטין ) . אף יוליבוס שביקש לבנות את המקדש — ושמא אף לחזור ולעשות את ירושלים עיר של יהודים — ספק אם נתכוון להחזיר ליושנה את המדינה היהודית . ( האוכלוסין המוני אדם עצומים נפלו חללים , בחרב וברעב , במלחמת החורבן ובמלחמת בר כוכבא . רבים נישבו ונמכרו כעבדים לגויים בחוצה לארץ . הגזירות המדיניות והדתיות , המשברים הכלכליים , שבאו בהכרח לאחר פורענויות אלו , בפו על רבים מישראל את היציאה לנכר . ומכל מקום אין ידים להניח , שהישוב היהודי בארץ הדיו מלהוות רוב מוחלט , על אף עקירתו מירושלים ומסביבותיה ( שחרבו ביותר עם מלחמת ביתר . ( ואף במחציתה האחרונה של תקופתנו , מסופה של המאה השלישית לערד ולהלן , שעה שהשתדלותם של האוכלוסים היהודים ודחיקת רגליהם בארץ , הן מבחינה ישובית והן מבחינה כלכלית , נראים כמעין תהליך מתמיד , אף כאן אין אנו רשאים לכפור בהנחה , שהישוב היווה רוב יחסי בארץ' כלומר — שגדולים היו האוכלוסים היהודים מן הישוב הנכרי ( היוונים , הסורים אליליים ונוצרים ) לעצמו ומן הישוב השומרוני , אלא שאין לנו להתעלם מכך , שלמרות יחסי האיבה ופירוד הלבבות שהיו מצויים בתקופתנו בין היהודים והשומרונים ( כבימי הבית , ( הרי לא פסקו רבים , בשני העמים כאחד , לראות את עצמם אחים , לפחות לדת ולאורח חיים . ואף קרוב ביותר להניח , שבכמה פעולות צבאיות ופוליטיות כנגד רומי , נשתתפו שני עמים אלו וסייעו זה את זה . הרי שאנו רשאים — על דעת אנשי הדורות ההם — לצרף במידת מה ישובים הללו לראותם ראיה אחת . ודומה , שאין 2 ואף-על פי שהשם " יהודה" לא נכחד אף בספרות הנכרית .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help