sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

את עצמם מתוך זיקה לארצם , שמרכזה המקדש , או לייחוםם , שםולתו ושמנו היו הכוהנים . כיצד להגיב ל'יוונים' שהגדירו את עצמם מתוך זיקה לתרבותם , ל'יוונות , ' והיו יוונים על פי אמת מידה רוחנית או ערטילאית , אף על פי שמעולם לא דרכה כף רגלם ביוון ולא היתה בעורקיהם אף טיפת דם יווני ? כיצד להתמודד עם אנשים כאלה ? האם גם יהודים יכולים להיות ליוונים ? ואם אפשרי הדבר , האם הוא רצוי ? או שמא מוגדרים - או אמורים להיות מוגדרים - אף יהודים מתוך זיקה ל'יהדות ' כלשהי , השונה מן היוונות ? אם כן , יש להגדירה . אולם משימה זו לא היתה פשוטה כלל ועיקר . הנםיונות להגשימה , במיוחד בשנים שלאחר המפגש החד ביותר והאלים ביותר שבין יהודים ויוונות , בימי החשמונאים , הביאו ליצירתיות אך גם לפלגנות ולכיתתיות , העשירו את היהדות אך גם החלישוה , ולבסוף הכשירו את הקרקע לברירת ההיסטוריה בין אלה שיצליחו לשרוד כאשר יחרב המוקד הארצי והגשמי של היהדות , ובין אלה שיאבדו - אם בשל היותם תלויים במציאות פיזית בת חלוף , אם בשל היותם כל כך ערטילאים ואוניברםליםטיים , עד שלא יכלו או לא רצו להמשיך להיקרא יהודים . לצד שני הצירים העיקריים האלה , שיצרו את בעייתיות התקופה וחיותה , אך במקביל להם , יש להזכיר גם התלבטות מודרנית ומקצועית : האם יש לחקור את תולדות היהודים כפרק בהיסטוריה של בני דת , או שמא כפרק בהיסטוריה של עם ? לשון אחר , האם עלינו לעסוק בתולדות היהדות או בתולדות היהודים ? ואם בשתיהן , מה היחס שביניהן ? או שמא עלינו להעדיף ראייה חיצונית , הרואה את היהודים כסעיף של תולדות האימפריות והתרבויות הגדולות שהקיפום ? והאם ניתן , ורצוי , לפרוץ את הגבולות ואת המוסכמות של אותם מקורות עתיקים רבים שנתחברו מתוך ראייה דתית ? האם ניתן , ורצוי , לפרוץ את המוסכמות של מסורות היסטוריוגרפיות מודרניות , הרואות ביהודים בעיקר בני דת ? שאלות כאלה נשאלות במיוחד , כמובן , במסגרות לימוד ישראליות , ובמיוחד באלה העוסקות בתקופה הדומה כל כך לימינו , תקופה שיש בה מדינה , אך גם גולה גדולה ותרבות מערבית החודרת בעוצמה למזרח . את קורם המבוא לתקופת הבית השני , המשנה והתלמוד , שנפל בחלקי לתתו בשנים האחרונות בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים , כיניתי 'ממדינת מקדש לעם הספר , ' ובו אני מנסה לפרט את ההתפתחויות ואת ההתלבטויות שנרמזו לעיל . המאמרים המרוכזים בכרך הנוכחי נבחרו על מנת ללוות את המחצית הראשונה של קורם כזה , עד לחורבן הבית השני , אך לאו דווקא על מנת להשתית את ההשקפות שלי . יש גם נתחים שלמים של מידע על אודות התקופה שאי אפשר לכוללם במסגרת של מבוא מצומצם , ויש גם גישות לגיטימיות ומכובדות אחרות לתולדות התקופה ומשמעותה , ומחובתו של המורה המלמד קורם מבוא , ושל המקראה המלווה את הקורם , לחשוף את התלמידים למיגוון רחב של גישות ושיטות . חובה זו נובעת הן מאחריות כלפי העבר , כלומר , מתוך הרצון להבטיח שהתלמיד ילמד את העבר מכל צדדיו , הן מאחריות לעתיד . שכן מבין התלמידים שלנו יצמחו , אם נזכה , ההיסטוריונים של הדור הבא , אך הם יבחרו במקצוע זה רק אם יבינו שהוא חי ומתפתח ויש בו מקום גם עבורם . והרי ברור שכך הוא המצב , ושכל דור חייב לכתוב את

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help