sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה הכינוי המסורתי 'תקופת הבית השני' מצביע אל עבר בניין גדול , מוצק ומפואר , שעמד כשש מאות שנים ובו חזרו על עצמם בדייקנות , יום יום ושנה שנה , אותם הריטואלים . בתור שכזה רומז הכינוי , כביכול , לעידן של יציבות וחד משמעיות , ואולי אף לעידן של דתיות מאובנת , הרחוקה משאלות המטרידות אותנו היום . אולם אליבא דאמת , תקופה זו היתה רחוקה מאוד מיציבות ומחד משמעיות , ויש להבינה , ואת המאורעות וההתפתחויות שנתנו לה את חיותה ואת משמעותה , כזמן של התלבטויות אינטנסיביות . אלה היו גדולות וקטנות ומספרן רב מאוד , אך נראה שרובן ככולן קשורות היו לשני צירים מרכזיים , האחוזים זה בזה . הציר הראשון הוא מדיני , והוא נובע מן ההבדל העיקרי שבין ימי הבית השני ותקופת המלוכה שקדמה להם : במשך כמעט כל ימי הבית השני לא היתה ליהודים מדינה ריבונית . יהודה נשלטה בתקופה זו על ידי פרם , על ידי מדינות הלניסטיות ולבסוף על ידי רומא , ואילו התקופה החשמונאית הקצרה לא היתה הרבה מעבר ליוצא מן הכלל המלמד עליו . איך לתאם בין זיכרון היסטורי ומסורות שעוצבו ואף קודשו במציאות מדינית ריבונית , ובין מציאות של שלטון זר ? שאלה זו הטרידה בתקופתנו לא רק את יהודי התפוצות , אשר היו גם הם חידוש בתולדות ישראל , אלא גם , וביתר עוצמה , את בני העם היושבים במה שדרתה פעם ארצם . ולשאלה זו היה גם פן דתי : אם מלך פרם הוא השולט בארץ , או אם המיסים נשלחים לאלכסנדריה או לאנטיוכיה , איזו משמעות או מקום יש עוד לתביעת הריבונות של מי שטען פעם "כי לי הארץ , כי גרים ותושבים אתם עמדי , " ואיזה טעם יש עוד לתשלום תרומות ומעשרות למשרתיו ? ובכלל , אם הקיסר הרומי הוא המולך בפועל , ונציביו ולגיונותיו שולטים בכל , מה עוד נותר לה ? ' התלבטות כזאת היתה קשה שבעתיים משום שהיא התנהלה בצילו של היכל , כלומר , ליד המקום שאמור היה להיות ביתו ארמונו של ריבון העם והארץ . מקום זה זכה כעת לכבוד רב מאת המלכים הזרים , אך אלה גם שללו ממנו כל משמעות מדינית . מה לעשות ? התלבטות כזאת ומה שהםתעף ממנה הולידו קשת של תגובות , ממרד בקצה האחד ועד אובדן זהות יהודית בקצה האחר , ובין הקצוות גוונים שונים של נםיונות לתאם בין דת יהודית ומדינה נוכרית . ונםיונות אלה חייבים היו להתייחם לתופעת התפוצות היהודיות ( דת ללא מדינה , ( שהיתה כאמור חדשה בתקופה זו , ולהיבחן בתקופה החשמונאית הקצרה , שעה שנדרשו יהודים בעלי מדינה להתמודד עם אוכלוסיית נתינים שלא היו בני הדת היהודית . הציר האחר הוא התרבותי הזהותי . החל בימי אלכסנדר מוקדון , במאה הרביעית לפני הספירה , נדרש עם מזרחי ומסוגר להתמודד עם עולם גדול ועם תרבות מערבית מוצלחת שיובאה למזרח ומוםדה בו : עם לשון חדשה , מוסדות ואורחות חיים חדשים , דרכי חשיבה חדשות , ועוד . ומעל לכל , תבע עימות זה התייחסות מצד יהודים בשל היותם רגילים להגדיר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help