sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של אותם הימים אנו מוצאים קשת רחבה של גישות בנוגע ליחסים בין כנסייה ומדינה , וכפייה דתית לעומת חירות המצפון . אותם מנהיגי הרפורמציה שטעמו את טעם השלטון ראו את הסובלנות הדתית כעקרון שטני , אשר לפיהו יורשה כל אדם לרשת גיהנום כחפצו עקרון שהם שללוהו בתכלית . הגישה הסובלנית ביותר דיברה על הכרה למעשה בעובדה כי בשולי החברה קיימים פרטים — או קבוצות — השוללים את עקרונות דת האמת . בעלי דעות קיצוניות יותר דרשו לגרש מקרב החברה הטהורה והמקודשת כל יסוד העלול להפריע לאחדות האמונה . במשך המאה הט"ז לא הולידו ניגודים אלה שינויים של ממש בעמדות כלפי היהודים . הפרוטסטאנטים ברובם הגדול היו מוכנים להוסיף ולהרשות ליהודים להתקיים בתנאי הפרדה והשפלה — אותם התנאים שבהם היתה אף הכנסייה האויקומנית נכונה לסבול קיומם של לא מאמינים . למעשה אנו מוצאים במאה הט"ז הצהרות עוינות ביותר כלפי היהודים , הן במחנה הרפורמציה הן במחנה הקונטר רפורמציה / וכן התנכלויות השווה . 16 Jahrhundert ( Freiburg i . B . 1911 ) pp . 221—227 ; Nikolaus Paulus , Protestantismus und Toleranz im R . H . Bainton , The Reformation of the 16 th Century ( 1956 ) : האחרון מדגיש במיוחד את חוסר הסובלנות בהגות הפרוטסטאנטית ( ר' במיוחד עמ' . ( 365—339 ביינטון בספרו The Travail of Religious Liberty ( 1958 ) p . 179 מראה כי במאה הט"ז הושגה מידת סובלנות מוגבלת על ידי קבוצות דתיות — אך לא על ידי פרטים — וזו היתר . למעשה קבלת עובדות ולא הכרה בעקרון . לכאורה היו כיתות נרדפות צריכות לצדד באופן חד משמעי ברעיון הסובלנות ואולם , על פי דעה מוסמכת , אין לקבוע , למשל , כי האנאבאפטיסטים במאה הט"ז דגלו בצורה ברורה בחופש המצפון . הם הצהירו על חופש הרוח , אך לא על חופש המצפון , ובשל כך הגיעו אחדים מהם לידי אלימות קיצונית באמתלה כאילו הם "מצייתים לצו פנימי . ( vol . I ( 1960 ) , pp . 22-3 X Lecler , Toleration and the Reformation ) . " ומאידך ראה . tionsgeschichte , vol . 44 ( 1953 ) , pp . 32—50 and Religious !? iberty in the 16 th Century , Arehiv fur Reforma- S . Bender , The Anabaptists : למשל דעתם של zanchi 1 Vermigii שיש להכריח את היהודים להקשיב לדרשות נוצריות ( פאולוס , שם , עמי . ( 291 , 289 דעתו של Bucer שאין לסבול יהודים ( שם , עמ' , ( 154 ודעתו של לותר בסוף ימיו שצריך לגרש את היהודים מהארץ , שיש לאסור על פולחנם ולהחרים את ספרי התפילה שלהם ואת התלמוד , לשרוף את בתי הכנסת ולהרוס את בתיהם , ראה גם : Stellung ; zu den Juden ( BerUn 1911 ) , 78-96 R . Lewin , Luthers

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help