sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

היא' כלומר משנה מפורשת היא ואין חולק עליה' והרי היא 'גמרא' ( עיי להלן . ( ובבבא בתרא שם משיב אמימר ; גמרא' ורב אשי אומר : סברא נמי הוא' כלומר מסורת היא ואף הדעת נותנת כן ( ועיי שם בתוס' ד"ה אמר . ( וכן אמרו ( פסחים צד' א ) שמאמר רבא על היקפו של עולם ועל הרקיע 'חדא גמרא וחדא סברא' ( מה שאמר על היקפו של עולם 'גמיר הוה מרבית' ' ומה שאמר על הרקיע 'סביר לה מדעתיה / למדי מן המאמר ששמע מרבו על היקפו של עולם . ( ועיי עוד גיטין ו , ב . דוגמה מאלפת על גמרא וסברה יש לנו בבכורות כ , א . ר' יהושע אומר שם ( ועי' תוספתא ב' ' י"ב : ( אלא אמרו סימן הולד בבהמה דקה וכוי ( עי"ש במשנה ג' ' א ' ( ' ואני אין אני אומר כן אלא וכוי . ועל כך שואל התלמוד ! מאי איכא בין גמריה לטבריה 1 היינו בין הגמרא שמוסר ר' יהושע ( אלא אמרו וכר ) לבין הסברה 'ואני איני אומר כן' וכוי ' כפירוש רש"י . ובפירוש ר' גרשום ; י אלא אמרו — היינו גמריה מה שלמד מרבו . םבריה — היינו ואני איני אומר כן . אמנם יש שפירוש 'סברא' הוא להבין את ה'גמרא' על בוריה' כמו שאמר אביי ( יומא לג' א !( גמרא גמירנא' סברא לא ידענא ( רש"י : לתת טעם לדבר מדעתי ' וכן מבואר בעירובין יח' א , ( וכדרך שאמרו על רי מאיר ( ערובין יג' א = סוטה כ' א ) שבא לרי ישמעאל 'וגמר גמרא' ובא לפני ר' עקיבא 'וסבר סברא . ' ומפרש רש"י ( בסוטה שם : ( 'וגמר גמרא . המשניות סתומות כמו שהן כדגמיר להו מרבו ורבו מרבו . ' ועל 'סברא' אומר רש"י : ' לעמוד על עיקר טעמי המשנה מפני מה זה טמא וזה טהור' זה אסור וזה מותר' ועל מה כל דבר נסמך ועל איזה מקרא — וזה תלמוד שהיה בימי התנאיםי — ולהבין דבר מתוך דבר . כשהיה דבר חדש נשאל בבית המדרש מהיכן ילמדוהו ולאיזה משנה ידמוהו . ' וכן אמרו על ר' עקיבא ( סנהדרין סח , א !( גמרה מר' אליעזר ולא סברה' הדר גמרה מרי יהושע ואםברה ניהליה 9 . וכן אמרו ( בבא בתרא קכא' א ;( ר' יוסי בר . 8 במובן זה נאמר 'תלמוד לומר . ' ונמצא בברייתא : 'לתלמודו הוא בא , ' היינו בא הכתוב ללימודו ( מכילתא משפטים פ"ד ופ"ו , ספרי במדבר פיסקה ב' וע"ג ; ראש השנה לד , א , ( בבבלי שואלים : מאי תלמודא ( בדפוסים : גמרא , ( כלומר היאך לומדים דבר זה מן המקרא ( שבת קמט , א , פסחים נח , ב , יבמות עב , א ! חולין סח , ב , קמ , ב ועוד . ועי' בבא קמא קד , ב . ( ואומרים : נםיב לה תלמודא , כלומר מביאים מקרא לשם ראיה , כגון יומא כג , ב ; יבמות עב , א ; בבא מציעא יא , א ( עיין שם בד"ס ) ו בכורות יט , א . וכן נאמר : תלמוד ערוך הוא בפיו ( שבועות מ , ב ; מנחות טו , א [ לפנינו : לימוד , עי' שם בד"ם , [ סו , ב 1 מעילה יז , א ;( או : בידינו ( ביצה לד , ב [ לפנינו : לימוד , עי"ש בד"ם ] , זבחים יט , א . ( ועי' עוד רש"י במדבר כ"ח , י : ' נאמר על עולת התמיד לתלמוד זה . . 9 ועיין בפירוש ר' גרשום לבבא בתרא קנח , ב : רבן עזאי תלמיד חבר היה של

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help