sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

הדברים אף מפורשים באיגרת רב שרירא גאון ( מהדורת לוין' עמ' 48 ואילר ) באמת שאפילו ראשוני ראשונים היה להם תלמוד , שכן אמרו על ר' יוחנן בן זכאי ( סוכה כד , 1 א עי"ש ) שהיה לומד עד 'הויות דאביי ורבא , ' ושנינו ( אבות ד , ' גי : ( ר' יהודה אומר הוה זהיר בתלמוד , ששגגת תלמוד עולה זדון , ותנו רבנן ( בבא מציעא לג , א : ( העוסק במקרא — מדה ואינה מדה , במשנה — מדה שמקבלין עליה שכר , בתלמוד — אין לך מדה גדולה מזו וכוי ( עמ' . ( 50 ותלמוד הוא חכמת הראשונים שמסבירים 'טעמי המשנה' וקראו את פירושיהם למשניותיהם : תלמוד ( עמ' . ( 52—51 וכן אומר הרמב"ם ( הלכות תלמוד תורה פ"א , הי"א ) ; וחייב לשלש את זמן למידתו שליש בתורה שבכתב ושליש בתורה שבעל פה ושליש 5 יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו ויוציא דבר מדבר וילמד . דבר לדבר ויבין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שידע היאך הוא עיקר המידות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה , 6 וענין זה הוא הנקרא תלמוד . 7 כנגד זה המלה 'גמרא' כפי שהיא נזכרת בכה"י ובדפוסים הישנים של הבבלי , משמעה : קבלה , מסורת , היינו מה שנמסר ומקובל מדורות קדומים , ו'גמרא' היא היפוכה של 'סברה , ' מה שנתחדש על פי דעתו וסברתו של אדם , כמו שנמצא כמה פעמים ששאלו : גמרא או סברא ) ? עירובין ס , א , יבמות בה , ב ובבא בתרא עז , א . ( ביבמות שם השיב רב אשי . מתניתין . 4 פירוש הקושיות שהיו נושאים ונותנים בהן עכשיו אביי ורבא פשוטות וסדורות היו ומכוונות ביד ר' יוחנן בן זכאי , וכך היו מתעסקים בהן ( ר' חננאל בפירושו שם ) 'דאפילו הוויות דאביי ורבא לא מדעתייהו הוו , אלא כולהון נהירן לראשונים ( רב שרירא , שם , עמ' . ( 9 . 5 המקור בקידושין ל , א ועבודה זרה יט , ב ; לעולם ישלש אדם שנותיו שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד . ומפרש רש"י ( בקידושין ) בתלמוד : סברות וטעמי סתימתן של משניות ולתרצן במה שמותרות זו את זו . . 6 עי' יבמות קט , ב : בדיינא דאתי דינא לקמיה וגמר הלכה ומדמי מילתא למילתא וכו / וזהו ' ; גמיר וסביר' והוא 'ראוי להוראה' ( הוריות ב , ב עי"ש ברש"י . ( ועי' עוד להלן , חלק שני של ספר זה , פרק א' ( עריכת התלמוד הבבלי וחיתומו . 7 . ( עי' פירוש ר' חננאל לבבא מציעא לג , א המפרש את המאמר שם : העוסק במקרא [ מדה ואיגד > , ב 1 ו"א ; שאינה ) מדד [ . פירוש במקרא בלבד ואין מתעסק גם בתלמוד , מדה שאינה מדה היא שהרי לא נתעסק גם בפתרון המצוות . במשנה מדה שנוטלין עליה שבר , פירוש המתעסק בפתרון המשנה שיש בה הרבה מן המצוות שהן קבלה והן תלויות במשניות החיצונות וכשהוא מתעסק במשנה צריך לעיין באותן הברייתות כולן ופתרוני החכמים , יש לו בזה שכר מצווה . אבל המתעסק בתלמוד ומורה ומבאר המצוות כתקנן ומגיד הלכה למעשה אין לר מדה גדולה מזו כי בתלמוד פתרון התורה והמשנה והמצווה שהן בקבלה הלכה למשה מסיני — . כיוצא בדברי הרמב"מ אומר רש"י בסוטה ב , א , כמובא להלן בסמוך .

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help