sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אישים יהודים אחרים שהשתתפו במרד הגדול ברומא ( למעט יוסף בן מתתיהו עצמו , ( אולם הם מועטים במספרם המוחלט ובעייתיים כשלעצמם . הבנת מהלך הקריירה הציבורית של יוחנן מבוססת אפוא גם על השערות , וכדי לחזק את תקפותן יש לבחון אותן על רקע המציאות החברתית , התרבותית והפוליטית rram ( Sitz im Leben ) היהודית הגלילית בת הזמן . יש לבחון אם למציאות זו היה משקל במכלול נתוניו של יוחנן וסיכוייו להתקדם ולהגיע למעמד הציבורי הכלל לאומי שהגיע אליו בחברה היהודית של המאה הראשונה לסה"נ . כלומר להבנת דרכו של יוחנן ראוי לתת את הדעת על מקומו של הגליל , שממנו בא , במסגרת הכוללת של ארץ ישראל היהודית . מעניינת היא העובדה שאישיות 'גלילית' אחרת זכתה שייכתבו עליה אלפי ספרים ומאמרים למיניהם , אשר חלקם עוסק במידה זו או אחרת בשאלת השפעת ה'גליליות' על גיבושן ועיצובן של השקפותיה הדתיות והמוסריות , על פעילותה ועל מקומה בתולדות האנושות . כוונתי כמובן לישו . אין בכך להתמיה , שכן הופעתה של הנצרות בעולם ההלניסטי רומאי היא צומת חשוב ביותר בתולדות התרבות המערבית ובתולדות האנושות בכלל , ונוצרים מכל פלגיה של הדת הנוצרית מבקשים לרדת לחקר הדמות שהיא לב אמונתם הדתית . התעניינות נלהבת זו בגליל לא הביאה להתמקדות המחקר ביוחנן מגוש חלב , אף על פי שהמידע על יוחנן העומד לרשות ההיסטוריון החוקר את תקופת הבית השני רב יותר מן המידע על ישו . המידע על הדמות המכוננת של הנצרות עטוי רובו ככולו דוק של מיתוס , ואין ולו ידיעה אחת על אודות ישו שחוקרי ראשית הנצרות הגיעו להסכמה באשר למהימנותה העובדתית . כנגד זאת המידע על יוחנן מגוש חלב , ככל שהוא מוגבל ובעייתי בשל מהימנותו הרופפת של המקור ההיסטוריוגרפי שלו - יוסף בן ( הקנאים , עכל' ; 59-56 במקור הגרמני : עמי ( 61-57 עסק בסוגיה זו גם כן והציע לקשור את הבינוי 'גליליים' לחסידי יהודה הגלילי ולממשיכי דרכו או לקנאים ( כמונח כללי למורדים . ( הוא זהיר יותר מצייטלין , ואף על פי כן אין דבריו נראים , ומה גם שבעניין הקנאים הנגל עצמו מציין את דלות המידע . השוו אל שטרן , מחברים , 11 , עמ' , 541 הערה . 1 לסיכום שקול ולספרות בנושא ראו pp . 876-879 S . Freyne , 'Galileans ' , ABD , 11 , . 1 rfflDJl ? f 7 ! Y 7 UO J

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help