sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שהתפניות בדרכו וההפרעות שהכריע במהלכה היו אפשריות במנותק מהיותו בן הגליל ונעוצות באישיותו ובשיקוליו כמנהיג , בכל זאת ראוי לבחון אם יש קשר בין החלטותיו במהלך חייו הציבוריים לבין המצב החברתי , המדיני והדתי בגליל בתקופה שעדיין שהה בו , ולאחר מבן אף בירושלים , משבא אליה עם תומכיו מן הגליל אחרי שזה נפל בידי הרומאים . כאן יש להבהיר כי יוחנן נשען על חוג נאמנים גליליים , שהיה משענתו הקבועה והאיתנה ביותר - גם כאשר היה פעיל בירושלים . מה היו אפוא רקעם ומניעיהם של אותם תומכים נאמנים וכיצד הושפעו הם מן המציאות בגליל ומן הרעיונות שהילכו אז בקרב היהודים שם ? גם ניתוח התופעה הקולקטיבית הזאת חשוב להבנת ענייננו . ' הגליליים' כשם תואר לתושבי הגליל היהודים מופיע פעמים רבות בכתבי יוסף בן מתתיהו . יש שהוא מכוון כפשוטו לתושביו היהודים של אזור הגליל בכלל , להבדיל מתושבי אזורים אחרים בגון האדומים או אנשי הפראיה ( קדמוניות יז ; 254 , מלחמת ב , ( 43 , ויש שהוא מכוון לתושבי האזורים הכפריים של הגליל להבדיל מן העירוניים , תושביהן של ערי הגליל הגדולות ציפורי וטבריה , ובייחוד השכבה החברתית השלטת בהן . ביטוי אחר , הבא בהקשר מדיני חברתי , הוא 'הגיס ( הגדוד , החבורה ) של הגליליים' ; o 6 vxa 7 | j . a xc & v rcdiAauov 16 ) מלחמת ד . ( 558 , כאן הכינוי 'גליליים' מכוון לאנשיו של יוחנן מגוש חלב בירושלים בזמן המרד , ומובנו אפוא : אנשי הגליל . הכינוי 'גלילי' במובנו הפשוט מצוי גם בברית החדשה : ישו היה גלילי וכמותו ראשוני חסידיו . בשימוש בכינוי זה אין כל רבותה , אם כי מקורות מאוחרים בהרבה עשויים לבטא משמעות חדשה של המונח . לדעתי אין לקבל את הצעתם של חוקרים אחדים לתלות בכינוי 'גליליים' משמעות כיתתית או אידאית , לפחות בכל הנוגע לתקופה שלפני תום המרד הגדול . המקורות שיש בידינו לפעילותו של יוחנן מרובים יחסית לידיעותינו על 2 הצעתו של צייטלין ( הגליליים ) בי מונח זה אלנו בעל משמעות אזורית אלא הוא כינוי למהפכנים המתנגדים לשלטון הרומאי ולמושלי יהודה מטעמו ( כוונתו לשליטים מבית הורדוס ; ראו שם , עמ' 95 ו ) אינה משכנעת ונדחתה בצדק על ידי ארמנטי ( הגליליים , ( ודברי ארמנטי נכוחים גם כנגד אחרים שהעלו רעיונות דומים ( שם , עמ' , 45 הערה , 9 ועמי , 46 הערה . ( 13 פלדמן ( הגליליים ) מחזיק בדעה דומה לדעתו של ארמנטי ומוסיף מספר נימוקים נגד העמדה המייחסת למונח 'גליליים' משמעות שונה מן אנשי הגליל , או ליתר דיוק כפריי הגליל , בניגוד לתושבי הערים שבו . הנגל

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help