sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא לידתו של ספר זה , ובעיקר חלקיו העוסקים בגליל , בספקות מסוימים באשר לקשר בין פעילותה של אישיות ציבורית ובין בית גידולה : האם קיים קשר כזה ? ואם כן , במה חשיבותו להבנת אותה אישיות ? ובפרט , האם מקום הולדתו וגידולו של אדם ביוחנן מגוש חלב מסייע להבין את אישיותו , את מקוריות מחשבתו ואת דרך פעולתו ב'גיבור' על במת ההיסטוריה , או מגביל את יכולתנו להבינו ומקבע אותה במידה מרובה בתוך מסגרת סטראוטיפית ? בנגד היסוסים אלה עומדים שיקולים התומכים בדיון בגליל כרקע וכבלי עזר להבנת פעילותו של יוחנן כמנהיג מקומי , וכעבור זמן אף לאומי , בתקופת המרד הגדול ברומא 70-66 ) לסה"נ . ( כלומר מה שנבחן כאן הוא לאו דווקא באיזו מידה השפיע המקום המסוים שגדל בו על עיצוב אישיותו , אלא באיזו מידה השפיע המצב ששרר במקום זה על התנהגותו של יוחנן כאיש ציבור וכמנהיג . הרי כמחצית מתקופת פעילותו המוכרת לנו פעל יוחנן בגליל ומשם באו רבים מתומכיו . לפיכך ייסוב הדיון להלן בגליל ערב המרד הגדול ובזמנו כרקע לניתוח פעילותו של יוחנן מגוש חלב . את דרכו הציבורית של יוחנן ניתן לחלק לשלושה שלבים : ( א ) פעילותו בגליל מראשית המרד ועד בוא הרומאים ) ; ב ) הכרעתו לעבור לפעול בירושלים נוכח השתלטות הרומאים על הגליל ) ; ג ) פעילותו בירושלים עד נפילתה בידי הרומאים . השלב הראשון הוא חוליה חשובה בדרכו הציבורית של יוחנן ממנהיג מקומי למנהיג לאומי ובהתפתחותו האידאולוגית . להבנת השלב הזה חשובה הברת המציאות בגליל באותה תקופה . גם אם נניח בקריירה של יוחנן מגוש חלב דנתי בבמה מאמרים , וחלקם שימשו בסיס לפרקי הספר הנוכחי , בתוספת דיונים חדשים . ביסוד הפרק השני עומד מאמרי 'יוחנן מגוש חלב בגליל , ' בתוך : רפפורט , יוסף בן מתתיהו , עמי . 215-203 הפרק השלישי מבוסס על מאמרי 'יוחנן מגוש חלב ; ' לפרק הרביעי שימש בסיס המאמר 'יוחנן מגוש חלב בירושלים , ' בתוך : שטרן , אומה ותולדותיה , עמ' . 1 15-97 כמה מאמרים אחרים שפרסמתי נוגעים גם הם במידה זו או אחרת לנושא הנידון כאן והם רשומים בביבליוגרפיה שבסוף הספר .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help