sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר המפגש בין היהדות להלניזם בעולם העתיק הלהיב את דמיונם של חוקרים זה דורות . שתי התרבויות השונות בעליל התנגשו זו בזו מדי פעם בפעם , ואולם במקרים רבים ביותר הקשרים בין היהודים והיהדות לבין העולם היווני והרומי היו מפרים ויצירתיים . היו יהודים שנחרדו לנובח תרבות זו , אולם רבים אחרים מצאו שהיא מושכת , מעוררת ואף חסרת תחליף . חשיפת היהדות לחכמה יוונית משתקפת באופן מפתיע בתיאור שמספר אריסטו על יהודי שפגש באסיה הקטנה ( כפי שמוסר יוספוס על פי קליארכוס מסולי : ( אותו האיש שהתרועע עם רבים וירד מפנים הארץ אל חוף הים נהיה יווני לא רק בלשונו , אלא גם בנפשו . לעת שהותנו באסיה , עבר האיש באותם המקומות [ שבהם ביקרנו ] ופגש בי ובמלומדים אחרים שאת חוכמתם הוא ביקש לבחון . אולם כמי שחי במחיצת בעלי השכלה לרוב , העניק הוא [ לנו ] יותר מאשר קיבל הוא [ עצמו מאיתנו ] ( נגד אפיון א . ( 181-180 , מהסיפור משתמע , שהיו יהודים המצויים במונחי הפילוסופיה היוונית ; הערצתו של אריםטו ליהודי זה היא מיוחדת במינה . המפגש בין היהדות לבין התרבות היוונית הרומית היד , נרחב ועמוק . כל הקהילות היהודיות בארץ ישראל ובתפוצות הושפעו מתרבות זו וכן כל תחום בחיי היהודים . הקשר העמוק , שהחל עם כיבושי אלכסנדר מוקדון במזרח , קיבל תנופה בימי שלטון החשמונאים ובימי הורדוס . אפילו עם חורבן ירושלים והמקדש , ולאחר שלוש מפלות מצבאות רומי במהלך 65 שנה ( בין השנים 70 ל 135 לסה"נ , ( הוסיף תהליך זה של מפגש התרבויות להתפתח - ממש עד לסופה של העת העתיקה . מכיוון שהתופעה של השפעה תרבותית היתה כה רווחת , העדויות עליה רבות . מספד רב של מקורות - ספרותיים , אפיגרפיים וארכיאולוגיים - מעידים על השפעה זו באופן זה או אחר , ובמידה רבה או מועטה . נושא השפעת היוונות על החברה היהודית היה תמיד קרוב ללבי . בהשראת תורתם ( זו הכתובה וזו שבעל פה ) של מורי ש' ליברמן , ש' בארון , א ' ביקרמן , מ ' םמית , ובמיוחד ג ' כהן , התעניינתי בנושא זה במהלך כל חיי האקדמיים , תוך שאני מלמדו ודן בו לעתים קרובות בכתיבתי . סדרת ההרצאות על שם שמואל ואלתאה םטרום באוניברסיטת וושינגטון

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help