sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ישראל בן אליעזר המכונה הבעל שם טוב . 11760-1700 ) החסידות נתקלה בהתנגדותו העזה של הרב אליהו בן שלמה זלמן , המכונה הגאון מוילנה , ( 1797-1720 ) ומאבק האיתנים הזה חצה במשך המאה ה 18 את העם היהודי לשני מחנות . הרב קוק גדל כאמור במשפחה ששילבה בין השיטות . את הוויכוח בין המתנגדים לחסידים בבית המדרש דימה להבדל בין החסידה לציפור הדרור . לעומת החסידה המעופפת לאטה , כדרכם של המתנגדים , הדרור קל התנועה מסמל את החסידים . הוא תיאר את המתנגד כשמרן , אטי בהתנהלותו , הפועל לכינון נורמות ולשמירתן ; החסיד לעומתו נע במהירות לעבר השמים . גם בבגרותו היו תלויות בחדרו תמונותיהם של הגאון מוילנה ושל רבי שניאור זלמן מלאדי , ( 1813 -1745 ) בעל ה ' תניא ' ומייסד תנועת חב " ד . המתח הזה ליווה את משנתו לכל אורכה . בתקופה הזאת התוודע לרב ראובן הלוי מדווינסק , אשר נחשב לאחד מגדולי ההלכה בדורו והיה בין האנשים שהשפיעו עליו ביותר ועיצבו את אישיותו . הרב נשוא הפנים רחש הערכה רבה לנער ונרקמו ביניהם יחסים חמים . דרכו התורנית של הרב מדווינסק הותירה את חותמה על כתביו ההלכתיים וההגותיים . בניגוד לבני דורו , נהג ראובן הלוי לברר מהי ההלכה מתוך עיון במקורותיה הראשונים ומיעט לעסוק בחידושים ובפלפולים . השלב הזה של הלימודים נמשך עד היותו כבן . 18 חבריו לספסל הלימודים , למשל , אהרון שמואל הכהן כ " ץ , העידו כי כבר אז ניכרו באברהם יצחק סימנים לכך שהוא אחד מבני עלייה : מסירות רבה ללימודים , זיכרון מעולה ותפיסה מהירה . בד בבד התגלתה בו רגישות רבה לפיוט ולשירה , שהחרידה לא מעט את אביו . לאחר הלימודים חזר אברהם יצחק לתקופה קצרה לבית הוריו . ב 1883 יצא לקריווה הסמוכה לוילנה שבליטא . בדרך נשבר גלגל העגלה בהיותם בעיירה סמרגון , והוא ניצל את ההזדמנות להיפגש עם רבה של העיירה , הרב חיים אברהם שפירא . לאחר שיחה קצרה הבין שפירא כי לא כדאי לתת לצעיר המבריק להמשיך בדרכו . הוא שכנע את אברהם יצחק להישאר בסמרגון והבטיח לספק לו את כל צרכיו וללמוד עמו תורה . העיר הזאת נחקקה בלבו של הרב קוק לטובה . באיגרותיו תיאר אותה כעיר "אשר בה מצאתי בראשית דרכי חברת קודש מלאה חכמים וסופרים , חריפים ובקיאים , יראי ד ' וחושבי שמו , אשר חברתם הרחיבה לבבי , גם גרמה לי להכשיר ביתרון את כשרונות ילדותי " ' ) אגרות , ' א , עמ י ז . ( באותו חורף נפטר הרב ישראל סלנט , ( 1883-1810 ) מייסדה של תנועת המוסר , שהייתה שילוב ייחודי של גישה חסידית וגישה אינטלקטואלית , והוקמה בתגובה לתנועת ההשכלה . תנועת המוסר הדגישה את הצדדים המוסריים הלכתיים של

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help