sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר ספר זה ראה אור לראשונה באנגלית בשנת 1996 תחת הכותרת . Hasidism Founder of בין פרסום המהדורה האנגלית להכנת המהדורה העברית הספיקו כמה מבקרים להגיד את דברם , חלקם אקדמאים וחלקם חסידים . אלה שאינם מרוצים מהמחקר הערותיהם מתרכזות בהתייחסות למקורות העבריים המסורתיים ובהערכתי הכללית את הבעש " ט . בעניין הראשון הטענה היא שאני ביקורתי מדי , ובעניין השני , שגימדתי את תדמיתו של הבעש"ט . תגובתי היא , זאת הפעם הראשונה שרוכזה יחד ביקורת מתודולוגית שיטתית של האמרות המובאות בשם הבעש " ט ושל האגדות אודותיו ; עד עתה חוקרים השתמשו במקורות האלה בצורה בלתי קפדנית ודקדקנית מבחינה מתודולוגית , ולפעמים אפילו שרירותית . לעומת הרושם הנוצר על ידי חלק מהכותבים , לא פסלתי את המקורות האלה לגמרי , אלא הצבתי תנאים מוקדמים המתנים את השימוש בהם . במסגרת התנאים האלה אף נשענתי במקומות רבים במחקר הזה על ספר שבחי הבעש " ט . בכלל ניסיתי להכניס סדר בכל מערכת המקורות ולהציב את האמרות והאגדות במקומן הנכון כמקורות לשימוש היסטוריוגרפי . כמו כן השתדלתי לציין מקורות שהוזנחו מסיבות שונות ולנצלם כפי שלא נעשה קודם . אם גם אלה שמםקנותי אינן מקובלות עליהם יצטרכו להתמודד עם הסגותי המתודולוגיות ועם המקורות החדשים והישנים חדשים שהכנסתי לדיון - דיינו . באשר לבעש"ט , בגלל בעייתיות המקורות בעיני , לא התייחסתי לתפקידו כתיאולוג . בוויתור הזה מצידי לא התכוונתי לשום "גימוד " כביכול . בקשר לפעילותו הציבורית - נכון כי התיזה של הספר היא , שהבעש " ט היה יותר ממשיך מאשר מחדש , ושהוא לא ייסד "תנועה " עם מוסדות . אכן , אחת התוצאות של הספר היא ציון האבחנה בין הבעש"ט ההיסטורי לבין תדמית הבעש"ט לדורותיה . שאלה פתוחה היא אם האדם המתואר כאן נראה יותר חיוני או פחות חיוני מתדמית זו או אחרת . נקודת ביקורת נוספת על הספר היתה , שהוא מושפע מהפוםט מודרניזם ומדה קונסטרוקציה . זה בוודאי נכון , ויתר מזו : אפשר לומר שהפוסט מודרניזם יילד את הספר . רוב ההיסטוריונים המסורתיים רואים בשיטות הביקורת החדישות כוח הרסני ואיום על עצם המפעל ההיסטוריוגרפי . אני מצאתי בהן כלים להתמודד עם גוף מקורות , שהוא דל בכמות ומפוקפק באמינות . על ידי שימוש באותם הכלים ניתן להגיע למסקנות משמעותיות - הן במישור המתודולוגי והן במישור התוכני . הספר שרואה אור שונה בעליל מהספר ההיסטוריוגרפי הפוסט מודרני הטיפוסי ( במיוחד בישראל . ( אין כאן

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help