sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הילדים היהודים אף בשיעורי הדת , שהכילו כאמור את סיפורי כתבי הקודש ואף את תולדות הכנסיה הפרוטסטנטית ואת מעשי מייסדה , מרתין לותר . אישיותו של לותר נצטיירה לי באור יקרות , מעין אדם עליון . על עומק התרשמותי עמדתי רק לאחר זמן , כשקראתי בפעם הראשונה את תיאורו הקטלני של לותר בידי היינריך גרץ בקיצור תולדות ישראל שלו . הרגשתי כאילו נעקרה מלבי דמות דיוקנו של אידיאל יקר . המורה סבו נהג בסובלנות כלפי ילדי היהודים . ואולם ידוע היה מפי מי שקדמוני בכיתתו , ביניהם שני אחי ואחותי המבוגרים ממני , כי כאשר הוא מגיע בסיפורי המקרא למעמד הר סיני שואל הוא את הילד היהודי שבכיתה , כיצד התחלקו עשרת הדברות על שני לוחות הברית . וכשהתשובה באה , חמש מכאן וחמש מכאן , מלמד הוא אותו , כמי שהאמת המוחלטת בידו , כי החלוקה היתה שלוש ושבע , הראשונות מצוות שבין אדם למקום , האחרונות בין אדם לחברו . הסצינה נתקיימה גם בי והיא הבליטה את בדידותי כילד יהודי יחיד בכיתה . אכן , בדידות והרגשת ריחוק היתה נחלתנו , אף אם לא היתה מלווית איבה ועויינות . על ידידות בינינו לבין ילדי האיכרים לא ניתן לדבר . הפער היה כפול , של מנהגי דת - לנו אסור היה לטעום דבר בביתו של נוכרי - ואף של נימוסי נוהג ותרבות . היהודים היו נטולי זיקה חברתית עם סביבתם , מגעם אתה היה עסקי , ובימים כתיקנם התנהל על מי מנוחות , אך לא יצר בסיס חברתי משותף . אבי זכרונו לברכה ניהל חנות "כל בו , " כביכול , שהכילה פחות או יותר כל מה שאיכר בינוני נזקק לו ומסוגל היה לקנות בחיי יום יום ובהזדמנויות שונות : ממלח וסוכר , כלי מטבח , אריג לשמלה ולבגד וער קישוט לעץ אשוח בחג המולד וכיסוי לארון המת בעת צרה . חנויות כאלה , בשינוי מועט של נוסח , היו בבעלותן של שלוש ארבע משפחות יהודיות . אחת מהן , משפחת דויטש , החזיקה יחד עם זה בית מרזח , אשר אליו סרו האיכרים לשתיית יי"ש ובירה . משפחה אחרת , היא משפחת הופמן , החזיקה אף היא בית מרזח . ברם , משפחה זו עיקר פרנסתה היתה על איטליז , ובייחוד שחיטת עגלים שנשלחו לעיר הבירה בודאפשט ואף למטרופולין וינה , שלא היתה רחוקה יותר מאשר עיר הבירה ההונגרית . בעלי עסקים אלה היו , בחלקם לפחות , מתחרים זה בזה , שכן פרנסתם היתה תלויה כאותו חוג לקוחות ובסיפוק אותם צרכים . כרגיל היו האיכרים קשורים לאחד מבעלי העסקים והקשרים היו דו סיטריים . האיכר קנה את מרכולתו בחנות ולא תמיד שילם במזומנים . תחת זאת הביא בידו מתוצרתו , בעיקר ביצי תרנגולת , שאת ערכן קבע בעל החנות על פי השער האחרון . שער זה היה תלוי במחיר ששילם סוחר ביצים ועופות מאחת העיירות הסמוכות , שעבר בעגלתו דרך הכפר אחת לשבוע או שבועיים ואסף את המלאי שהצטבר . יש שהאיכר בא לקנות בהקפה , וחובו נרשם בפנקס עד שהמשק יוציא תוצרת כלשהי לכיסוי תשלום החוב . מעבר של איכר מהתקשרות עם בעל חנות אחד למשנהו היה מאורע , שעלול היה ליצור מתיחות בין הנוגעים בדבר . ודומה , כי היתה זו מעין הסכמה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help