sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אף בחיי היום יום בלטו ההבדלים , בייחוד בלבושן של הנשים . הקאתוליות היו לבושות שמלות מרהיבות עין אף עד לעת זיקנה , ואילו הפרוטסטנטיות חוייבו בלבוש שחור מיד עם נישואיהן . ואם כי שתי העדות ישבו מעורבות זו בזו , מחיצת הדת הפרידה ביניהן . היו נישואי תערובת . אלא שאם אירעו , הם היו למורת רוח לבני שתי העדות , ועל כל פנים נושא לשיחה , שאף אוזנו של נער יהודי בן שמונה או עשר לא נמלטה מלקלוט ממנה שמץ דבר . דעות שונות רווחו בשתי העדות לגבי ענייני חיים ומוות . זכור לי מעשה בקאתולי שאיבד עצמו לדעת . הכומר של עדתו סירב ליטול חלק בהלווייתו ואילו כוהן הרת הפרוטסטנטי מן הכפר הסמוך התנדב להספידו - והיתה זו שערוריה בעיני הקאתולים האדוקים ועילה לשבחים מופלגים בפי זולתם . אותו נער יהודי ראה עצמו נטול משתי הערות הנוצריות , אם כי לא במידה שווה , שכן לפרוטסטנטים היתה לו זיקה אגב הביקור בבית הספר שלהם . חצי תריסר המשפחות היהודיות שבכפר , אפילו יחד עם בני הכפר הסמוך קמנשהידיס SZ ) , ( KEMENESHOGYE לא היה בירן לקיים בית ספר יהודי נפרד . על המשפחות היהודיות היה לבחור בין שני בתי הספר הקיימים , ולעולם נפלה הבחירה על בית הספר הפרוטסטנטי , שנחשב לםובלני יותר מזה הקאתולי . בית הספר היה בן שש כיתות , אלא שהן היו מחולקות לשתי קבוצות בלבד , כל מורה לימד בצוותא שלוש כיתות . כיצד הספיק מורה כזה להקנות לתלמידיו את הקצבה המוטלת עליו - קרוא וכתוב , חשבון , סיפורי המקרא והברית החדשה , ספרות , גיאוגראפיה ויסודות ראשונים של ההיסטוריה הלאומית - אינני יודע . על כל פנים נצרכה לכך משמעת ברזל . שכן , המורה לא היה מסוגל לפנות בה בשעה וליותר מאשר לאחת משלוש כיתותיו , והשתיים האחרות נידונו באותה שעה לשתיקה . אמצעי המשמעת כללו כמובן גם ענישה גופנית . המורה של הכיתות הנמוכות , שהיה ידוע כשתיין , עשה שימוש נרחב בזכותו - שלוש ארבע מכות על כף היד במקל שבידו היו דרגת עונש ראשונה , אותו מספר על קצה האצבעות דרגה שנייה , ואילו הדרגה השלישית היתה מתיחה על העמוד וספיגת מכות על האחוריים . אך ברור לי , כי אימת העונש לא היתה הסיכה העיקרית למשמעת . המבנה ההיירארכי של החברה , שבמסגרתו נכנעים התחתונים לעליונים כממילא , הורגש גם בחללו של בית הספר . נוכחותו של המורה , שנתפס כנציגה של השכבה השלטת , עשתה את שלה . העונשים שרשאי היה לתת לא היו אלא ביטוי מוחשי למצב זה . לא זכור לי אם אני עצמי התנסיתי באחד מן העונשים הנזכרים , ייתכן כי הדחקתי את זכרם . ואמנם , רק רשמים מעטים נותרו לי משלוש שנות ביקורי בכיתות הנמוכות ומן המורה המשמש בהן . מה שאין כן מן המורה של השנים האחרונות , הוא המורה הראשי ושמו סבו ( . < SZABO דמותו ניצבת לנגד עיני בבהירות . הוא הצליח לא רק להקנות את הידע שבידו , אלא אף להרשים בתיאוריו ובדעותיו . באשר הלימודים לא התחלקו בין לימודי חול וקודש נכחו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help