sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בצידם . אוכלוסיית הכפר , שמנתה כאלף נפש , גרה בבתים לאורך שני צידי הכביש , שקשר את הכפר עם העולם החיצון , והיתה מחולקת לשלושה " מעמדות . " עמדה מועדפת היתה לשלושה ארבעה בעלי האחוזות , שחלשו על חלק ניכר של אדמת הכפר . הללו היו מורמים משאר בני הכפר ונבדלים מהם באורח חייהם , בראש וראשונה באיכות דיורם . בתיהם היו מרווחים , בני שתי קומות , מוקפים גינות מטופחות . אנו , ילדי היהודים , ואף בני האיכרים לא יכולנו אלא להציץ לתוכם , והם נדמו לנו כארמונות מכושפים . לרשות בעלי ה"ארמונות" עמדו משרתות ומשרתים . בלט ביניהם העגלון שנהג את שני הסוסים - במקרים יוצאים מן הכלל אף ארבעה - שמשכו את הקרון על יושביו , להבדיל מן העגלה של האיכרים ואף של כמה יהודים , שלעולם הסתפקו בסוס אחד . בעלי האחוזה אף נתכבדו בתואר כבוד "האדון הנכבד" או "האדון הנעלה , " ולא רק מצר המשרתים והשכירים שלהם לעבודת בתיהם ושרותיהם , אלא מצר כל הבא אתם במגע . ואמנם אחוז לא קטן של האוכלוסייה , שלא היתה להם אדמה משלהם , מצאו את מחייתם בשירות בעלי האחוזות , והם נחשבו לשכבה הנמוכה ביותר במערכת הדיבורית של הכפר . בין אלה לבין בעלי האחוזה עמדו האיכרים בעלי הקרקעות . אלה עיבדו את אדמתם במו ידיהם , כשכל בני המשפחה , האישה והילדים מגיל נמוך יחסית , משתתפים בעבודה . ואם מעטו ידי בני המשפחה מלהספיק לקיום המשק , נצטרפו אליהם פועלים שכירי יום , שכירי עונה או אף משרתים תמידיים . היו הבדלים ניכרים בין האיכרים על פי גודל משקיהם , מהם אמידים ואף עשירים , כנגד אחרים קשי יום - ועם זאת נימנו כולם עם מעמד אחד . דפוסי חייהם , סגנון בתיהם , לבושם , סוגי מאכליהם וכל כיוצא באלה היו שווים , וסימני תרבות אלה קבעו להם מסגרת חברתית אחידה . הדירוג המעמדי שבכפר שיקף את המצב הכללי בהונגריה בתקופת ההאבסבורגים , שלמרות תהליך המודרניזאציה שעבר עליה במחצית השנייה של המאה הי"ט נותרו בה סימנים ושרידים של המשטר הפיאודלי . הונגריה התגאתה במסורת הפרלמנטרית שלה , ובתקופה זו נבחרו נציגי בית הנבחרים בהשתתפות כל משלמי המיסים , לרבות בני המעמד הבינוני . עם זאת נשאר השלטון הממשי בידי האריסטוקראטיה , המאגנאטים והאצולה הנמוכה , הג'ינטרי . בעלי האחוזה בכפרנו היו שייכים לקטגוריה אחרונה זו . על נסיכים ורוזנים שחלשו לעיתים על כפרים שלמים ועל בישופים קאתוליים ששלטו באחוזות נרחבות של הכנסיה רק שמענו . הונגריה היתה מפולגת מאז הרפורמאציה בין הנאמנים לכנסיה הרומית קאתולית לבין הפורשים לכנסיות והכיתות האוונגליות למיניהן . בקנה מידה ארצי היתה יד הקאתולים על העליונה , ואילו בכפר שלנו מרבית האוכלוסיה היתה פרוטסטנטית , והפילוג הדתי היו לו סימנים בולטים בחיי הכפר . לא רק שבימי המנוחה והחגים נתכנסו בני הכפר בשני מקומות נפרדים לתפילה , הקאתולים בכנסיה שבאמצע הכפר והפרוטסטנטים באולמו של בית הספר , אלא

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help