sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר תחיית הלשון העברית היא תופעה מורכבת ורבת פנים . אפשר לנתח אותה בכמה דרכים או גישות יסוד עיקריות ; ( א ) על פי האישים המרכזיים שהחיו אותה , קורותיהם , אישיותם , עולמם הפנימי רוחני ומטרותיהם ; ( ב ) על פי תולדות המוסדות העיקריים - חברות , אגודות וארגונים שהוקמו כדי להחיות את הלשון העברית , ועל פי השיטות ששימשו אותם כדי להפיץ אותה ולהפוך את תחייתה ממשאלות לב של יחידים למציאות של ממש מבחינה חברתית , תרבותית ולאומית ; ( ג ) על פי תנאי התקופה ועל פי המגמות , התהליכים והעקרונות שהיו מונחים ביסוד מעשה התחייה . כל דרך יש לה חסרונות ויתרונות , וכל בחירה באחת מהן מושפעת מהעדפותיו הסובייקטיביות של החוקר . בין שתיבחר גישה אחת ובין שתיבחר אחרת יש לברר את הבעיות שהעסיקו את מחיי הלשון ואת המוסדות , החברות והאגודות שהקימו . היה עליהם להרחיב את הלשון , לשקול אילו מקורות להעדיף ביצירת מילים חדשות , לחבר ספרי לימוד ולהנהיג שיטות הוראה , להיאבק ביידיש ולהתמודד גם עם בעיות אחרות . קשה להפריד בין הגורמים שהשתתפו בתהליך , וממילא אי אפשר למצות את המחקר של מעשה התחייה באמצעות דרך או גישה "טהורה" אחת . לפיכך , אף על פי ששלוש גישות המחקר יש להן זכות קיום מבחינה מתודולוגית בחרנו להשתמש בשלושתן כאחת , לפי הצורך , כדי לאפשר את ראיית מעשה התחייה כחטיבה אורגנית שלמה העומדת בפני עצמה . דרך זו המאחדת את קודמותיה מאפשרת תפיסה בין תחומית של מעשה התחייה . החיבור ינסה אפוא למזג במידת האפשר את שלוש הגישות האלה . ייסקרו כאן האישים המרכזיים שלקחו חלק בתחיית הלשון וכן התנאים והתהליכים 'חוכקי עולם' ו'אופפי כל' - אם להשתמש בלשונו של עוזי אורנן - שאפיינו את תקופתם ועיצבו את עולמם הפנימי ואת המטרות הלאומיות והחברתיות תרבותיות שהציבו לעצמם . נברר את העקרונות שהנחו את המוסדות ואת השיטות ששימשו אותם למימוש מטרותיהם , כשהתמודדו עם נסיבות זמנם ועם המתנגדים לתהליך . נבחר בטוב שבכל שיטה , כי מרכיבי התהליך קשורים זה בזה , מקצתם מתנים ומעצבים ומקצתם מותנים ומעוצבים . בחיבור זה ייתפס כל גורם וכל אירוע בבחינת חלק ממכלול , ומשקלו הסגולי יוערך על פי התהליך כולו על כל מרכיביו .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help