sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

את השתקעותו בךגנסבורג אפשר לראות כניסיון להקים שם את כת החסידים , שאותה חזה ותיאר ב ' ספר חסידים / לאחר שכשל בניסיונו להקימה במרכזים הגדולים בארצות הריינוס . אף כי ההשערה הזאת מתקבלת על הדעת , אץ בידינו כל עדות שתאשר כי במקומו החדש זכה ר ' יהודה להצלחה בהפצת תורתו השנויה במחלוקת . אין לנו כל ידיעה על קיומה של כת חסידים מאורגנת , כפי שביקש לכונן בהוראותיו המפורטות ב ' ספר חסידים / או על כך שתורת התפילה המיסטית שלו זכתה להדים דווקא בתחום מושבו במזרח . סביר להניח , שאישיותו וכוח השפעתו תרמו לעיצובם של הלכות ומנהגים , אך אין כל הוכחה לכך שעלה בידו להגשים בךגנסבורג חלומות שלא נתקבלו על לבותיהם של חבריו ותלמידיו בשפיירא . ד . כתביו של ר' יהודה החסיד האנונימיות המאפיינת את יצירתו של ר ' יהודה החסיד מונעת כל אפשרות לערוך רשימה ביבליוגרפית סבירה של כתביו . מאמרים אחדים בתוך 'ספר חסידים ' מעלים דרישה תקיפה , שלא ירשום אדם את שמו על ספריו ופיוטיו , כדי שלא יתגאה בהם , ואם בוטח הוא בעצמו שיעמוד בניסיון , הרי תמיד יש חשש שבניו יתגאו בדברים שכתב אביהם . כך לדוגמה אנו קוראים ב ' ספר חסידים ' וכל הציטוטים מתוך 'ספר חסידים ' כאן ובהמשך הם מתוך מהדורת ויסטעניצקי : ( ... הנה כמה ברייתות וכמה מדרשים ומי שחיבר הספר לא כתב , אני פלוני בן פלוני חברתי את הספר . כשנהנה את הלב ממה שעשה , הרי קיבל את עולמו בזה העולם . ויש מן הראשונים שלכך לא רצו להזכיר שמם בפיוטים שיסדו , כדי שלא יהנה לבם ולא יתגאו זרעם לומר אבותם עשו כך וכך , כגון אהללה אלוהי , ואע " פ שאילו היו יודעים יהיו מברכים זכרו , אמרו , מוטב שלא יתגאו ולא ישתוררו ( סימן תתתשכח , עמ י , 374 והדברים חוזרים גם במקומות אחרים . ( ר ' יהודה החסיד קיים את שדרש , ואין בידינו אף חיבור אחד ששמו מתנוסס עליו בגלוי או ברמז . ככל הנראה , איש מחבריו ומתלמידיו לא הלך בדרכו בעניין זה , וכולם זיהו את עצמם בחיבוריהם . הגדיל לעשות ר ' אלעזר מו 1 רמס , ששמו מתנוסס לעתים לא רק בראש חיבוריו , אלא אף בראשיתן של פסקאות רבות . ככל הנראה יצא ר ' אלעזר ידי חובת הצניעות שדרש רבו על ידי כך שהוסיף לשמו באופן קבוע את התואר "הקטן . " התלמידים שלא נהגו על פי רצונו של רבם

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help