sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אגדות , ובשני המקרים מצטיירת ה " תנועה " כתופעה גדולה ובעלת משמעות רבה יותר מאישיותו של יוצרה . הדבר ניכר היטב בייחוס ביטויים כגון "תנועה עממית" או "עממיות" ל"חסידות אשכנז , " ביטויים השאובים מן הדימויים ששימשו את תיאוריה של חסידות הבעש"ט . גרשם שלום מציין במפורש את היחס הכפול הזה , המבחין בין שתי התופעות ההיסטוריות אך הנוטה לראות את המשותף שביניהן , בסיום הפרק על חסידות אשכנז בספרו 'זרמים עיקריים במיסטיקה היהודית : ' מעט מאד מקשר חסידים קדומים אלה בני המאה ה 13 אל התנועה החסידית שהתפתחה בפולין ובאוקראינה במאה ה [ ... ] . 18 ובכל זאת , אי אפשר להכחיש שאכן קיים איזה דמיון בין שתי התנועות . בשני המקרים היתה הבעיה חינוכן של קבוצות יהודיות גדולות ברוח המוסריות המיסטית . יש קירבה בין דמות החסיד האמיתי לבין זו של הצדיק בחסידות המאוחרת . זו וגם זו הן האבטיפוס של צורת חיים מיסטית הנוטה לפעילות חברתית . גם כאשר נציגיה נתפשים כשומרי כל סודות האלוהות ( מתורגם בתוך : מרקוס תשמ"ז : . ( 164 כפי שנראה להלן , המחקר בשישים השנים האחרונות לא אישר הנחות אלה של שלום . אנו יודעים כיום , שהתיאור המופשט והמאוחד של "חסידות אשכנז " הוא מוסכמה שהיתה מקובלת על חוקרים , אשר אין לה כל יסוד במציאות ההיסטורית . ראשיתו של ביטוי זה בספרות המסורתית מצויה מחוץ לתחומה של המסורת האשכנזית . הכתבים והרעיונות המשויכים לקבוצה הזאת שייכים לאמיתו של דבר ליוצרים נבדלים זה מזה ולחוגים , שלעתים לא היה כל קשר ביניהם ושלא ידעו זה על קיומו של זה . תפקידו של המחקר ההיסטורי הוא להעמיד תופעות , רעיונות , ספרים ואישים על ייחודם לפני שהוא מבקש מכנה משותף או מאפיין היסטורי רחב יותר . בתהליך זה , העובר על התופעה "חסידות אשכנז" בעשרות השנים האחרונות , מתבלט ר ' יהודה החסיד כבעל דיוקן אישי מובהק , העומד ביחסי ניגוד וקונפליקט כמעט עם כל הסובבים אותו ושיצירתו מתייחדת בביטוי מקורי חריף ופולמוסי . כיום ברור הדבר , שהאישים והחוגים שקובצו באופן מלאכותי תחת הכותרת " חסידות אשכנז" נבדלים זה מזה לא פחות מכפי שהמקובלים הראשונים במאה ה 13 נבדלים זה מזה , או מכפי שהפילוסופים היהודים באותה תקופה חלוקים זה על זה אף בשעה שיש להם רעיונות יסוד משותפים . אין אפוא כל הצדקה לייחס ללא ראיה לר ' אלעזר מוורמס רעיונות המצויים בכתבי ר ' אלחנן בן יקר , או

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help