sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

במציאות ההיסטורית האכזרית . בלי למעט מדמותם של מנהיגים ויוצרים אלה , הדמות הבולטת והחשובה ביותר שנשמרה בזיכרון ההיסטורי היהודי היא דמותו של ר ' יהודה בן שמואל החסיד ( הרי " ח , ( דמות מיוחדת במינה , משכמה ומעלה , המייצגת את הדור ואת יצירתו . הכתר הזה שהוכתר בו אינו פשוט כלל , שכן בתקופה זו , שהיצירה ההלכית היתה הערך התרבותי העליון בה , לא נכלל ר ' יהודה החסיד בין גדולי ההלכה של דורו ואף הקפיד על האנונימיות של כתביו . תלמידיו הרבים לא הרבו לצטט את תורתו ומיעטו להזכיר את שמו , ואף על פי כן הילכו זכרו ושמו , שנכרכו בערפל אגדות , קסם על הדורות הבאים . יש דבר מה חידתי , מעורפל כלשהו , בתולדותיו ובמעמדו , והוא משך את לבם של רבים . יותר מכל הצטייר ר ' יהודה החסיד במנהיגו של דור , מנהיג יותר מאשר המחבר של יצירה או יצירות מסוימות . הוא מכונה "החסיד , " סתם , והוא מייצג את מיטב הערכים של גדלות רוח בישראל . הן במסורת והן במחקר קיים זיהוי עמוק בין ר ' יהודה החסיד וחסידות אשכנז בכללה ובין 'ספר חסידים . ' עצם משמעותו של הכינוי "חסיד" לר ' יהודה ולחסידי אשכנז נגזרה מתוך הספר הזה ( אף כי ר ' שמואל החסיד , אביו של ר ' יהודה , נקרא עוד לפני כן בתואר הזה . ( הספר זכה לכבוד רב ביהדות אשכנז והוא אחת היצירות המקוריות ביותר ורבות ההשפעה שלה בימי הביניים . הוא נפוץ בעריכות שונות ( ראו בפרק השני , ( וחוברו ספרים המחקים את מתכונתו המיוחדת . לאחר גירוש ספרד נפוץ הספר גם מחוץ לתחום התרבות האשכנזי ; חכמי צפת הרבו לעסוק בו , ובעקבותיהם - בעלי מוסר במזרח ובמערב . גם אם ר ' יהודה אינו מצוין כמחבר הספר , שמו נקשר בו ושניהם יחד נתפשו כמייצגים את גדלות הרוח היהודית בתקופת גזרות מסעי הצלב . מעמדו של ר ' יהודה החסיד בהנהגתה של יהדות אשכנז באותה תקופה אינו מוטל בספק , אך הפרטים על חייו שנשתמרו במסורת מעטים ער מאוד , ואף המחקר בדורות האחרונים לא מיקד את עניינו בדמותו ובפועלו העיוניים והספרותיים . חסר זה באים הפרקים הבאים למלא , והם נועדו להציג את התחומים העיקריים שבהם התבטאו יצירתו ופעילותו כמנהיג . ב . ר ' יהודה החסיד או חסידות אשכנז ? האם היתה לר ' יהודה החסיד ביוגרפיה ? הקורא את הספרות המתארת אותו ואת חסידות אשכנז - הן הספרות המסורתית והן הספרות המחקרית - עד הדור

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help