sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פרק ראשון ר' יהודה החסיד לעומת דורו א . המציאות ההיסטורית והמנהיגות הרוחנית תקופת חייו של ר ' יהודה החסיד , המחצית השנייה של המאה ה 12 וראשיתה של המאה ה , 13 היא תקופה מכרעת בתולדותיה של יהדות אשכמ . בשני הדורות שקדמו לה עמדו הקהילות היהודיות באשכנז , בצרפת הצפונית ובאנגליה מול גלים של פרעות ורציחות אשר באו מידי הצלבנים . מאז ראשיתה של תנועת מסעי הצלב ועד מסע הצלב השני באמצע המאה ה 12 נרצחו אלפי יהודים ורבים מהם מתו על קידוש השם ; הקהילות התדלדלו , והמצוקה הפיסית והרוחנית היתה גדולה מאוד . במחצית השנייה של המאה ה 12 היה על קהילות אלה להסתגל מבחינה רוחנית לכך שהגזרות והרדיפות הן מצב של קבע . הסוף למסעי הצלב לא נראה באופק , ונראה כי גזרה אלוהית היא שבכל דור ודור יעמדו הקהילות לפני חורבן ושכל יחיד בקהילה חייב להיות מוכן בכל שעה לקדש שם שמים . המחשבה הדתית היתה צריכה לתת מענה על השאלות העולות מתוך הצטיידות זו של המציאות : על שום מה גוזר האל גזרות כאלה , מה תכליתן ומה משמעותו של הקיום בעולם מרושע וחסר תקווה זה . נדמה היה , שהנצרות מצויה בשיא עוצמתה , והיהדות - בשפל המדרגה . זו סוחפת אל דגלה רבבות צלבנים נלהבים , וזו אין בידה להציע אלא הסתתרות וחיפוש מחבוא ומפלט , או התייצבות גלויה מול הפורעים ומוות על קידוש השם . המרטירולוגיה היהודית הגיעה בתקופה זו לביטויה המלא והמועצם , אך בצדה היו גם גילויים של זעם ושאיפת נקם ותהיות על דרכו של האל בעולמו . על אף המצוקה , היתה זו גם תקופה של פריחה תרבותית ביהדות אשכנז . יצירתם של בעלי התוספות בתחום פרשנות התלמוד וגיבוש ההלכה לא פסקה , ובעלי הלכה דגולים פעלו אז בצרפת ובאשכנז ואף באנגליה . בקהילות ישראל התקיימה מערכת ענפה של יצירה בשדה הפרשנות , ההגות , תורת הסוד והפיוט , והן הונהגו בידי שורה ארוכה של גדולי רוח , אשר חיזקו את עמידתם של היהודים

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help