sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

, Christiana נפתח החיפוש אחר אתניות , היסטוריות , לשון ותרבות לאומית . התיזה שאבקש להציג בהקשרה של הציונות והדת היא , כי קיים יחם מורכב הרבה יותר , ודיאלקטי הרבה יותר , בין דת ולאומיות . יש להעמיד במבחן את תיזת החילון , ולהערכתי מבחן זה ימצא אותה לוקה בחסר . ידוע לנו כי ההיסטוריונים ממציאים את העבר ומתארים את העתיד . דבר דומה ניתן לומר ביחס לתנועות פוליטיות ובייחוד לתנועות מהפכניות — והלאומיות בכלל זה . אבל בניגוד למה שמושמע לעיתים כאילו תנועות לאומיות הן מהפכניות וחדשניות מכל וכל , הרי מסתבר כי תנועות אלה הן לעולם ניסיון לפרוש מחדש של העבר ולגילויו מחדש . וכיוון שיסוד אחד של עבר זה קשור בדת , הרי כל תנועה לאומית חייבת לדון באורח חדשני וטרנספורמטיווי במימד הדתי של עברה . לא רק שקהילות לאומיות אינן בגדר ישויות מדומות , אלא שהן אף מתייחסות לעבר קונקרטי תוך כדי מיחזורו , פרושו מחדש ושימות . כך , למשל , הלאומיות האירית , ככל שתחילתה באישים שמוצאם מן השכבות של ההגמוניה הפרוטסטנטית , הפכה שזורה במרכיב הקתולי של ההיסטוריה האירית באורח שאינו ניתן לניתוק ; הלאומיות הפולנית , שאומנם הושפעה מן המהפכה הצרפתית , לא יכלה מעולם לשחרר את ההיסטוריה הפולנית מהקשרה הקתולי ; הלאומיות ההונגרית והגרמנית , עם כל הפלורליזם הדתי שבשתיהן , נזקקות בדרך זו או אחרת למרכיבים הפרוטסטנטיים שבהיסטוריה של כל אחת מתנועותיהן ; ואפילו הלאומיות הצ'כית , על אף כל אופיה החילוני , ראתה בסופו של דבר במתקן דתי , יאן הוס , את הפטריוט הצ'כי הראשון . לית מן דפליג עד כמה הלאומיות הרוסית והערבית שזורות — כל אחת בתחומה — בנצרות האורתודוקסית ובאסלאם , על אף שבמקרה הערבי מוצאם של רבים מנביאיה של הלאומיות הערבית קשור בפרובלמטיקה הספציפית של קבוצה ערבית נוצרית מסוימת ( היוונים אורתודוקסים . ( והלאומיות היוונית — כמעט הפרדיגמה של הלאומיות המודרנית — ניזונה מחלום שחרורה של קונסטנטינופול מעול המוסלמים בצורה שכמה מתומכיה המערביים , כלורד ביירון , לא השיגו מעולם : הללו התבשמו מן האיליאדה , בשעה שהיוונים הלוחמים על חרותם ניזונו מחזון טיהורה של כנסיית סופיה הקדושה מן השיקוצים המוסלמיים שבה . יחד עם זאת , אין ספק כי החיפוש אחר מימד לאומי לאינטגרציה פוליטית מעיד מצד עצמו על היחלשותן של הזיקות הדתיות המסורתיות . אבל האם יש לראות את החילון בביטולם המוחלט של הזיקה הדתית ושל סמליה , או שמא אין הוא אלא ניסיון להיעזר בסמלים אלה ולרכוש אותם למען הרעיון הלאומי ? אחד הפרדוקסים הוא , שהתרבות הפוליטית היחידה המבוססת על

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help