sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שלמה אבינרי הציונות והמסורת הדתית היהודית : הדיאלקטיקה של גאולה וחילון במכתב שכתב גרשם שלום לידידו ולטר בנימין ב 1 באוגוסט 1933 על יצירתו של פרנץ קפקא הוא אומר : עולמו הלשוני של קפקא ... על זיקתו ליום הרין , מגלם את הפרוואי בצורתו הקנונית ביותר . לא כל האירוניות הנסתרות במשפט זה יהיו ברורות למי שאינו מכיר את עולם היחסים ההרמטי שבין שלום לבנימין , אך במשולש של דמויות כה שונות כקפקא , שלום ובנימין , הוא מעלה את מורכבות יחסם של שלושה מן הכוכבים שדרכו בשמי התרבות היהודית האירופית אל המסורת הדתית . בניסיון לשרטט את גבולותיו של היחס המורכב שבין הציונות לחיים היהודיים המודרניים , אין בכוונתו של מאמר זה לשמש תחליף למחקרים היסטוריים מפורטים שפורסמו לאחרונה , כאלה של אהוד לוז , ישראל ברטל , יוסף שלמון ואחרון אחרון חשוב , יעקב כץ , שרוחב ראייתו משלב את המימד ההיסטורי עם הסוציולוגי , את היהודי מסורתי עם ההשוואתי אוניוורסלי . מטרתי תהיה להצביע על כך , שמעבר למורכבות זו מסתתרת בעיה מקיפה יותר מאשר סוגיית הגבולין שבין דת לחילון בחיים היהודיים המודרניים ו זו השאלה בדבר תקפותן של התשובות המקובלות הניתנות לבעיית עלייתה של הלאומיות המודרנית בכללותה . בתור שכזו , בעיה זו קשורה לשאלה הכללית יותר בדבר היווצרותן של אידיאולוגיות ותנועות טרנספורמטיוויות , ותהליכי לגיטימציה שלהן . הכתיבה ההיסטורית המקובלת סוברת כי תהליכי החילון מצויים בשורשי הלאומיות המודרנית . אמת נכון הדבר , כי הנס קוהן , במחקרו החשוב על הלאומיות , חוזר בדיונו על שורשי הלאומיות הן ליוון הקלסית והן לעם ישראל הקדום ; אולם כמרבית החוקרים הדנים בנושא ייחס בסופו של דבר את עליית הלאומיות להתפרקות אופני הלגיטימציה המסורתיים שהיו פועל יוצא מן הסדר הדתי הישן . עם התפרקותה של הקהילה הנוצרית הכלל עולמית n , gens

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help