sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בין הדיונים הכלליים בתופעת הכיתות אזכיר את ספרו של אלברט באומגארטן על פריחתן של הכיתות היהודיות בתקופת המקבים . הוא הגדיר באופן הרחב ביותר את הכיתות השונות ביהדות בתקופת הבית השני וטען שכל פרישה היא ראשיתו של תהליך כיתתי . אך למרות הגדרה רחבה זו הוא לא כלל בין הכיתות בתקופת הבית השני את השומרונים , לצידם של הפרושים , הצדוקים והאיסיים , אנשי קומראן , הפילוסופיה הרביעית ותומכיו של יוחנן המטביל , וזאת לטענתו משום שפרישת השומרונים קדומה היא ולכן אינה יכולה להיכלל בהגדרה דלעיל . בביקורת מקיפה דוחה איתמר גרינוולד את הגדרתו של באומגארטן . לדעתו , לא כל קבוצה פורשת היא כת . בעיניו "הכיתתיות היא תופעה חברתית במהותה המציגה עמדה אידיאולוגית קשוחה ומתבטאת במעשים ייחודיים הקובעים גבולות בלתי עבירים כמעט . " לכן , לדעת גרינוולד " , גבולותיה של כת ניכרים בכך שהם גבוהים ובלתי חדירים כמעט ... דווקא הגורם של שלילת המעבר ומניעת הכניסה הוולונטארית אל הכת הוא המאפשר את ראייתה של קבוצה כלשהי ככת " . " לאור ביקורתו של גרינוולד אפשר לומר שהשומרונים הם קבוצה דתית , כלומר עדה , ולפיכך העדפתי בספרי להגדירם עדה ; משמע , אני רואה בהם קהילה בעלת ייחוד תרבותי , דתי וחברתי , ואיני רואה בשומרונים לא כת ולא עם . ההגדרה עדה הולמת , לדעתי , את המידע על השומרונים כפי שיבוא לביטוי בהמשך הספר . הפרק הראשון בספר עוסק במוצאה של עדת השומרונים . נסקרים בו מכלול המקורות , המחקרים והפרשנויות שמהם אפשר ללמוד על ראשיתה של העדה השומרונית . במהלך פרק זה נידונים השינויים הדמוגרפיים שהתרחשו בממלכת ישראל לשעבר מאז חורבנה בשנת 720 לפםה " נ ועד לראשיתה של שיבת ציון בשנת 538 לפסה " נ - אז אפשר אולי להבחין לראשונה בישות חדשה שהתפתחה בממלכת הצפון לשעבר וראתה את עצמה בעלת דת דומה לזו של תושבי ירושלים . הפרק השני מוקדש למערכת היחסים שהתפתחה בין הישות החדשה הזאת , השומרונים , לבין תושבי ירושלים ו " שבי ציון , " שחזרו מבבל עם אידיאולוגיה דתית שונה מזו שנוצרה במשך השנים בארץ ישראל . המתח בין הגורמים הללו והמאבקים ביניהם בולטים בתקופה הפרסית , כשראשי היהודים , עזרא ונחמיה , מנהיגים מאבק דתי אידיאולוגי לדחיית השומרונים . הפרק השלישי מתמקד בתקופת המעבר שבין התקופה הפרסית לתקופה ההלניסטית , שהחלה עם כיבוש ארץ ישראל בידי אלכסנדר מוקדון . יחסיו של אלכסנדר עם השומרונים ועם היהודים והיחסים שבין השומרונים ליהודים הם נושא הדיון בפרק זה , 10 ראו : באומגארטן , פריחת הכיתות , עמ' 11 הערה 11 . 29 ראו : גרינוולד , לבעיית הכיתתיות , עמ ' . 182 , 181 , 179

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help