sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

למשל , בספר בראשית / מה תהיה עמדתנו לגבי הסיפור הפותח את המקרא , מעשה בריאת העולם , על שתי נוסחותיו ( א , ' א - ' ב . " ' ב' ד "' י ב , ' _ד'ב כ"ה ?( האם בואם של בני האלוהים על בנות האדם הוא בגדר נס ( ו , ' א - ' ד ?( ' הנכלול ברשימת הנסים את אסון המבול ( ז - ' ח ( ' ואת בלבול הלשונות והפצת בני האדם בעקבות בניין מגדל בבל ( י"א , א - ' ט ?( ' ואיך נתייחס להתגלויות ה' בחלום לאבימלך ( כ , ' ו - ' ז , (' ליעקב ( כ"ח , י"ב-ט"ו ; ל"א , י"א-י"ג _, מ"ו , ב - ' ד ( ' וללבן ( ל"א , כ"ד ?( ומה טיבן של ההתגלויות בהקיץ , כהופעת המלאך בפני הגר ( ט"ז , ז - ' י"ג , ( או פגישת יעקב במחנה אלוהים ( ל"ב , ב - ' ג ?( ' האם כולן ייתפסו כמעשי נס ? בספר בראשית חוזר פעמים מספר מעשה בפקידתה של אישה עקרה ( שרה , רבקה , רחל : ( האם כל עצירת רחם או פתיחתה ( וראה גם סגירת כל רחם לבית אבימלך בעקבות לקיחת שרה לבית המלך , ופתיחתה לאחר תפילת אברהם ו כ , ' י"ז-י"ח ) היא בגדר מעשה נס ? האם נכלול ברשימת הנסים את הופעתו של האיל , הנאחז בסבך ממש ברגע שאברהם זקוק לקורבן תחת בנו ( כ"ב , י"ג ?( ובדומה לכך , את פקיחת עיניה של הגר לראות את הבאר שממנה תבוא ישועת בנה , כאשר כלו , לכאורה , כל הקצים ( כ"א , י"ט , ( ואת הופעת רבקה , הנערה שיעד ה' ליצחק , ברגע שבו סיים עבדו של אברהם , את תפילתו , כי ימציא לו ה' את הנערה הראויה ( כ"ד , ט"ו . ( ושאלה אחרונה ? האם פועל ההשגחה , שסיבבה מאחורי הקלעים את האירועים הסבוכים בסיפור יוסף ( ל"ז-נ , ' וראה במיוחד נ , ' י"ט-כ ( ' ייחשב על הנסים , אם לאו ? הקושי במפקד הנסים יש בו אולי כדי לרפות את ידינו , לרמז כי הגדרתה של תופעת הנס במקרא אינה אפשרית , ומכל מקום — כי רשימה של סיפורי הנסים לא תוביל אותנו אל מטרתנו . דרך אפשרית אחרת היא הדרך הסימנטית . ננסה אפוא להגיע אל ההגדרה באמצעות המונח "נס" ונרדפיו . המונח "נס , " כמשמעותו בלשוננו כיום , רווח בלשון חכמים : "עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים" ( אבות ה , ' ד t ( ' "הרואה מקום שנעשו בו נסים לישראל אומר : 'ברוך שעשה נסים לאבותינו במקום הזה "' ( ברכות ט , ' א . ( ' לעומת זאת , בלשון המקרא שונה משמעות המונח , ו"נס" הוא מוט גבוה , הנראה למרחוק , כגון : "ויאמר ה' אל משה עשה לך שרף ושים אתו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו וחי . ויעש משה נחש נחשת וישימהו על הנס והיה אם נשך הנחש את איש והביט את נחש הנחשת וחי" ( במדבר כ"א , ח - ' ט' י וראה גם ישעיה ל , ' י"ז . ( במקרים אחרים הנס הוא דגל , הסימן שעל התורן , ולדוגמא.- "נטשו חבליך בל יחזקו כן

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help