sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק א' כיצד מזהים את נסי המקרא ? — בעיות הנובעות מהעדר מינוח העיסוק בתופעת הנס במקרא מחייב אותנו לדעת מהו "נס" ומה אינו ראוי להיקרא בשם נס בספרות המקרא . מתברר , כי לכל ספרות המתארת נסים ראויה הגדרת נס משלה , התוחמת את היקפה של התופעה . הגדרת הנס בספרות שבה הופעתו נדירה , אינה דומה להגדרתו בספרות הפנטסטית , שבה כל האירועים מתרחשים , ספק בעולמנו אנו , ספק בעולם אי ריאלי ששוררת בו חוקיות אחרת . ב"עליסה בארץ הפלאות , " למשל , הנסים הם בגדר נורמה , וכעדות המספר : "עליסה הייתה רגילה הרבה בנסים ונפלאות , וכל דבר שכיח נראה בעיניה משונה . " ... בספרות הפנטסטית אין הנס מעורר פליאה : " עליסה לא תמהה כלל כי החתול איננו . היא כבר התרגלה לראות פה דברים נפלאים . " הגדרת הנס הראויה ל"עליסה בארץ הפלאות" אינה אפוא זו ההולמת את ספרות המקרא . עצם זיהויה של תופעת הנס במקרא אינו קל כלל ועיקר : הקושי ניעור כבר בשלב שבו אנו מבקשים לערוך רשימה של נסי המקרא , ומתברר כי איש איש ורשימתו , יש המרבה ויש הממעיט ! מה שיכלול האחד ישמיט רעהו , ולהפך . יש , כמובן , הסכמה על חלק מן החומר . הכול יכללו ברשימה את מעבר ים סוף בחרבה ( שמות י"ד , ( את קריסתן של חומות יריחו ( יהושע ו , ( ' את עצירת המאורות ממהלכם לבקשת יהושע ( שם י , ' י"ב-י"ד , ( את הורדת הגשם ביום קציר על ידי שמואל ( שמואל א' י"ב , ט"ז-י"ט , ( את עלייתו של אליהו בסערה השמיימה ( מלכים ב' ב / י"א-י"ב ) ונסים רבים אחרים . כדי לעמוד על עומק הקושיה , די אם נדפדף בשיטתיות באחד מספרי המקרא —

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help