sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לכאורה . במישור אחר מעוגנת הפעילות הממשית , הנעשית בשם שיבת ציון על ידי יהודים חרדים , ציונים ונוצרים , כל אחד על פי דרכו שלו . מלבד זה יש לראות את השאיפות הדתיות והלאומיות על רקע תקופתן ובמיוחד נוכח התגברות ההתחרות בין מעצמות אירופה על השפעה במזרח הקרוב . שנות השישים של המאה התשע עשרה , למשל , משופעות ברעיונות פרוטו ציוניים . בחוגים בריטיים מזה וצרפתיים מזה יש נטייה לקשור את חזון שיבת ציון עם 'השאלה המזרחית' ועם תוכניות ליישובם של יהודים באימפריה העותמאנית ובמיוחד בארץ ישראל . אפשר למצוא באן שילוב בין מוטיבים נוצריים והומניםטיים לבין אינטרסים אימפריאליים . באווירה זו נשמעים גם קולותיהם של 'מבשרי הציונות , ' שכבר הוזכרו מקודם ואף אצלם משמשים בערבוביה מומנטים דתיים ולאומיים . כל זה מתרחש במרחק רב למדי מתשומת הלב של הקיבוצים היהודיים החשובים ואין לו השפעה ניכרת על חזון הגאולה המסורתי של היהדות החרדית . חזון שיבת ציון כעיקרון ציוני עומד ביסודו על הפעילות האנושית להגשמתו , להבדיל מן הציפייה לגאולה משמיים . ואילו בתחום אחר , תהיה הבחירה של הציונים בארץ ישראל סימךהכר חשוב , המבדיל את הציונות מכל שאר גוניה של הלאומיות היהודית . כאן המקום להסיק כמה מסקנות מן הבירור הקצר ביחס לשלושת העניינים שהוצגו במבוא — הרעיון הלאומי , יישוב ארץ ישראל ושיבת ציון : ( 1 ) צריך לשוב ולהדגיש , שכל העניינים הללו היו קיימיים ועומדים אף לפני חיבת ציון ולפני היות הציונות הרשמית ; ( 2 ) אין הציונות בעלת מונופולין על שום יסוד מהיסודות האלה , שכן לעניין יישוב ארץ ישראל יש ליהדות החרדית זיקה מסורתית משלה ולחזון שיבת ציון שותפים על פי דרכם גם החרדים ואף כיתות נוצריות שונות . הרעיון הלאומי מקובל , כנגד זאת , גם על טריטוריאליסטים ואוטונומיסטים למיניהם ; ( 3 ) בציונות בלבד מתגשם השילוב המלא בין כל היסודות האלה , אך לא בלי מאבקים והתלבטויות . רק לאחר תקופת הרצל ועם שוך משבר אוגנדה , מאמץ לו הקונגרס הציוני השביעי גם את שיטת העבודה המעשית בארץ ישראל ושולל את הטריטוריאליזם מכל וכל . ( 4 ) מכל האמור לעיל משתמעת המסקנה העיקרית , שהציונות היא מערכת מורכבת , המשלבת בתוכה יסודות ךוטרוגניים , ואף שהם מעוגנים במסורת עתיקת יומין , אין הם באים לכלל מימוש אלא לאחר שזכו להארה חדשנית . Ernest Laharanne , La Nouvelle Question d'Orient , Paris 1860 , p . 40 13 כמו ק ע"ע 14 Leonard Stein , The Balfour Declaration , London 1961 , p . 11 , 14- יוסף שלמון ' , מסורת ומודרניות במחשבה הציונית דתית בראשיתה / בקובץ : אידיאולוגיה ומדיניות ציוניות ) , שם , ( עמ' Adolf Bohm , Die Zionistische Bewegung , Bd . I , Tel-Aviv 1935 , s . 315 , 318 . 15 . 28-27

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help