sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הרעיון הלאומי הוא , איפוא , אהד הצירים המרכזיים של ההיסטוריה היהודית בעת החדשה וראוי לעקוב אחר גלגוליו כדי לעמוד הן על משקלו הסגולי והן על השפעתו במציאות . יישוב ארץ ישראל : ההסברה הציונית יודעת להצביע על הנסיונות הרבים שעשו יהודים במשך דורות על דורות לשוב ולהיאחז בארץ . המחקר מצירו תרם לגילוי עקבותיהם של יחידים מישראל ושל חבורות שלימות , שעלו לקיים את מצות ישיבת ארץ ישראל או להיטמן בבוא השעה באדמת הקודש . הזיקה המסורתית של היהודים לארץ מצאה כאן יותר מאשר ביטוי סמלי , כי היא הניחה יסוד גם ליישוב ממשי מסוים . לעומת זאת לא היתה לעליות הללו השפעה של ממש על גורל הארץ עצמה . עניין זה מבליט את נפתולי הרציפות הדיאלקטית של תולדות ישראל : א . מהחורבן ואילך הולכות ונפרדות דרכי ההיסטוריה של עם ישראל מתולדות ארץ ישראל " - , ' ב . הזיקה של היהודים לארץ קיימת מאז באורח מקביל לתולדות הארץ עצמה ; ג . במחצית השנייה של המאה התשע עשרה מסתמנת שוב מגמה לשילוב גורלה של ארץ ישראל בהיסטוריה היהודית גופה . מאז החלה העלייה מתוך מניעים לאומיים , חלה גם תמורה במשקלם המדיני של היהודים בארץ ישראל . במידה שהדבר מתאפשר בתנאי האימפריה העותמאנית , חדלים היהודים בארץ ישראל להיות גורם מסתגר וסביל ומפעילים את כוחם בעניינים הנוגעים לארץ עצמה . זו אינה רק תוצאה של גידולם הכמותי באוכלוסיה , כי אם גם פרי השאיפות הלאומיות של ' חובבי ציוך ושל הרוח החדשה המפעמת בלב העולים לארץ . הכלל הוא שהעלייה לארץ ישראל מקבלת משמעות אחרת משעה שהיא יוצאת מגדר מצוה דתית ונעשית בשמו של הרעיון הלאומי . יישוב ארץ ישראל , בבחינת תופעה חוזרת ונשנית בתולדות ישראל , מקבל דחף מהפכני כאשר מצטרף אליו היסוד הלאומי החדש . כך נראים הדברים בדיעבד , ממרחק של דורות . במציאות לא תמיד קל להבחין בין המניע המסורתי לעלייה לבין היסוד הלאומי ויש שהם עולים בקנה אחד " . העיון בהיסטוריה שקדמה לציונות מלמד על טשטוש התחומים שבין כמה מן התופעות הללו ועל הצורך להתוות בזהירות את קו הגבול שבין חדש לישן . חזון שיבת ציון : זהו הסבוך מבין שלושת העניינים הנזכרים כאן . שיבת ציון היא שאיפה דתית משיחית מובהקת ולעומת זאת היא מבטאת גם את מגמתה של הציונות המודרנית . נוסף על כך יש לכיתות נוצריות מסוימות חזון שיבת ציון משלהן . יש קושי מתודולוגי להבחין בין התכנים השונים המסתתרים מאחורי המכנה המשותף 9 בן ציון דינור , דורות ורשומות , ירושלים תשל"ח , עמ' 10 . 99 מרדכי אליאב , ארץ ישראל ויישובה במאה הי"ט , ( 1917-1777 ) ירושלים , 1978 עמ' 11 . 256 , 262 אליעזר שביד , מולדת וארץ יעודה , תל אביב , 1979 עמ' Yona Malachy , American Fundamentalism and Israel , Jerusalem 1978 , p . 3-4 . 12 . 106

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help