sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

מקיפה יותר מאשר העריכה המתועדת בנוסח השומרוני , ואשר יש בו פתרון לקשיים נוספים המצויים בטקסט המקראי ? דומה שהתשובה לכך היא כרונולוגית . השומרונים אימצו מגילות שעברו את העריכה ההרמוניסטית שהיתה מקובלת בפרק הזמן שבו הם קבעו נוסח מחייב . אימוצו של נוסח הרמוניסטי זה בידי השומרונים אירע במהלך התקופה , שבה המשיכו סופרים יהודים לשכלל את הנוסח ההרמוניסטי . דומה כי המגילות שבהן יש עריכה הרמוניסטית מקיפה יותר מהנוסח השומרוני , משקפות נוסח שעריכתו נסתיימה לאחר שהשומרונים אימצו את המגילות שהיוו את הבסיס לנוסח השומרוני . לאחר שנקבע הנוסח השומרוני , הוא הועתק בדיוק pn : ולא אירעו בו שינויים נוספים , ואף לא נוספו עליו תוספות הרמוניסטיות שאותם הציעו סופרים יהודים . לקביעת תאריך התהוותו של הנוסח השומרוני יש חשיבות V , 4 QTest המכיל קטעים משמות ( בנוסח ההרמוניסטי , ( במדבר ודברים וכן פשר ליהושע ו כר . במגילה זו , שהועתקה ברבע הראשון של המאה הראשונה לפנה"ס , מופיע נוסח הרמוניסטי של ספר שמות , הזהה בהיקף עריכתו לנוסח השומרוני . עובדה זו מעידה על כך שנוסח זה נערך , נתקבל ורווח כבר במאה השנייה לפנה"ס . על כן דומה שמציאותם של טקסטים שעריכתם מקיפה יותר מהנוסח השומרוני , הכתובים בכתב החשמונאי וההרודיאני , וכן הקטע ההרמוניסטי ב , 407681- מעידים כי הנוסח שעומד ביסוד הנוסח השומרוני נתגבש במאה השנייה לפנה"ס . לא נוכל לסיים את הדיון בנוסח השומרוני מבלי לדון בשאלה מתי נוספו עליו השינויים הכיתתיים ( שאינם מתועדים במגילות קומראן . ( יש לשער שהתוספות הכיתתיות נוספו לנוסח השומרוני קודם חורבנו של המקדש השומרוני בהר גריזים , בשנת 111 לפנה"ס . ייתכן שאפשר למצוא סמך לדבר בכתובת עברית מקוטעת שנתגלתה במתחם המקודש בהר גריזים , ופורסמה לא מכבר . בשורה השלישית בכתובת זו ניתן לקרוא [ ' ר בח , ' ] וניתן להשלימה בדרך השערה , 'אש ] ר בח [ ר , ' ולהניח שזהו ציטוט מתוך השינויים הכיתתיים שבספר דברים . אף אם לא נקבל השלמה זו , ניתן להניח שהשומרונים בחרו בנוסח יהודי הרמוניסטי של חמישה חומשי תורה , שרווח לפני התקופה החשמונאית . נוסח זה הגיע לידי השומרונים בתקופה שקדמה להרעת היחסים בין היהודים לשומרונים , עם הקמת המדינה החשמונאית . ניתן להניח שלנוסח זה הוסיפו סופרים שומרונים , שפעלו ליד המקדש בהר גריזים במהלך המאה השנייה לפנה"ס , את התוספות הכיתתיות . דומה אפוא שבבסיס הנוסח השומרוני עמד נוסח יהודי , שאותו אימצו השומרונים במאה השנייה לפנה"ס . הנוסח השומרוני מעיד שהשומרונים סברו , בדומה לסופרים יהודים שפעלו באותה תקופה , שיש ליישב את הסתירות הפנימיות המצויות במקרא . לפיכך הם בחרו , כבסיס הנוסח שבידם , חמש מגילות שעברו עריכה הרמוניסטית . לאחר 94 ראו טוב , שם , עמי 95 . 134 ח' אשל , 'הרקע ההיסטורי של 4 QTesi לאור התגליות הארכיאולוגיות , ' ציון , נה ( תש"ן , ( עמי , 150—141 ושם ביבליוגרפיה . 96 מגן ( לעיל , הערה , ( 40 עמ' 97 . 79 לדיון באפשרות זו ראו ח' אשל , 'השומרונים בתקופות הפרסית וההלניסטית : התהוותה של עדה דתית , ' חיבור לשם קבלת תואר דוקטור של האוניברסיטה העברית בירושלים , תשנ"ד , עמ' . 86

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help