sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

גדולים בין הכתובות ( ראו טבלה . ( יש לציין שעד כה נחשפו בארץ רק בתי כנסת מעטים יחסית מהמאה הראשונה לספירה , וטרם נמצאו בהם כתובות דו לשוניות . לפיכך נראה שהכותרת היוונית שעליה נחקקה הכתובת הראשונה קדומה ללא ספק לכתובות האחרות , אך אין לקבל את ההנחה שכתובת זו נחקקה במאה הראשונה לספירה . נראה יותר שהכתובת נחקקה לאחר מרד בר כוכבא , כאשר שומרונים התיישבו באמאוס . אם נניח שארבע הכתובות שנתגלו באמאוס מקורן בבית כנסת שומרוני אחד שנבנה באתר , הרי עלינו גם להניח שהכתובת הראשונה נכתבה במאה השנייה לספירה — קודם שנתגבש ה'כתב השומרוני' האופייני למאה השלישית לספירה , וקודם שנכתבו הכתובות האחרות . ברם דומה שהכתובות השומרוניות שימשו במזוזות , ולכן ניתן להניח שהכתובות מאמאוס מקורן בבתים פרטיים שונים , ואין צורך להניח שארבע הכתובות מקורן באותו בית כנסת . הכתובת הראשונה קדומה לשלוש האחרות . ניתוח הכתב של הכתובת הראשונה מעיד שאין זה נכון שהכתובת מאמאוס דומה יותר לכתב של מטבעות המרד הגדול מאשר לכתב שעל מטבעות מרד בר כוכבא . דומה שהממצאים האפיגרפיים שפורסמו בשני העשורים האחרונים מעידים , שהכתב העברי המתועד בכתובות שמקורן באזור שומרון , או שיוחסו לשומרונים — כדוגמת הבולה של [ ' יהו בן סנבלט' שנתגלתה בוואדי דליה , הכתובות מהר גריזים והכתובת הראשונה מאמאוס — אינו שונה מהכתב העברי המתועד בכתובות יהודיות מאותה תקופה . הכתב של הבולה מוואדי דליה זהה לכתב שעל הבולות היהודיות שפרסם 51 אביגד , הכתובת מאמאוס דומה למטבעות יהודיים מתקופת המרד הגדול ומרד בר כוכבא . ואילו 'הכתב השומרוני , ' המתועד בכתובות השומרוניות שנחקקו החל מן המאה השלישית לספירה וכן בכתבי היד של החומש השומרוני , הוא התפתחות מכתב עברי שרווח בין יהודים במאה הראשונה לספירה . ניתן להבחין בשורשיו של הכתב השומרוני בשתי מגילות שנמצאו בקומראן . הראשונה , lQPaleoLev הכתובה בכתב עברי ועל כן קשה לתארכה במדויק והוצע לתארכה לתקופה החשמונאית ; 47 ראו 48 Synagogue inLale Antiquity , Philadelphia 1987 . pp . 7-31 L . I . Levine , The Second Temple Synagogue : The Formative Years ' , L . I . Levine , ( ed . ) . The גי אלק , תולדות היהודים בא ^ ישראל כתקופת המשנה והתלמוד , ב , תל אביכ תשט"ז , עמ' 49 . 251-248 ראו נוה , לעיל , הערה 50 . 45 האת בניגוד לפורביס ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' . 28-22 הבי"ת והרי"ש בכתובת הראשונה מאמאוס דומות לכתב שעל גבי מטבעות מרד בר כוכבא , הוי"ו והכ"ף דומות לאותיות שעל גבי מטבעות המרד הגדול , אך השי"ן דומה למטבעות מרד כר כוכבא . כיוון שאין אפשרות להבחי ן במ '' ם , למ '' ד ועי"ן בין מטבעות המרד הגדול למטבעות מרד בר כוכבא , אין לקבוע בפסקנות שהאותיות בכתובת הראשונה מאמאוס הן התפתחות מהכתב שנהג בסוף ימי בית שני ולא מהכתב שנהג בתקופת מרד בר כוכבא ; לצורך תיארוך הכתובות , דווקא הצורות המאוחרות הן החשובות . 51 ראו נ' אביגד , בולות וחותמות מתוך ארכיון ממלכתי מימי שיבת ציון ( קדם , , ( 4 ירושלים תשל"ו . 52 ראו פורביס ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' 53 . 23 ראו 54 D . Barthelemy & J . T . Milik . Qumran Cave I ( DJD , 1 ) . Oxford 1955 , pp . 5 1-54 . pi . 8-9 ראו Paleo-Hebrew Scripts in the Hasmonean Age ' . BASOR , 175 ( 1964 ) . p . 41 RS . Hanson ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help