sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

תאריכו של הכתב השומרוני באשר לטענתו של פורביס שהכתב השומרוני התפתח מהכתב העברי של התקופה החשמונאית יש לציין , שכאשר כתב פורביס את ספרו , הכתובת השומרונית הקדומה ביותר שהייתה ידועה היא הכתובת הקדומה מאמאוס , שפורביס ייחס למאה הראשונה לספירה , בשל דמיונה הפלאוגרפי למטבעות המרד הגדול . מאז פרסום ספרו של פורביס פורסמו כתובות יהודיות ושומרוניות הכתובות בכתב העברי , והמאירות באור חדש את השאלה מאיזה שלב של הכתב העברי התפתח הכתב השומרוני . מספר כתובות בכתב עברי שנתגלו בהר גריזים , אשר פורסמו לאחרונה , קודמות במאה שנה ויותר לכתובת מאמאוס . לאור נתונים אלו יש לבחון מחדש את השאלה , מאיזה כתב התפתח הכתב השומרוני . נפתח את הדיון בכתובות שהיו ידועות לפורביס : ארבע כתובות שומרוניות שנמצאו באמאוס . הכתובת הראשונה , שנתגלתה בשנת , 1881 חקוקה על כותרת יוונית , והיא כתובת דו לשונית ביוונית ובעברית . ביוונית כתוב עליה eii 0 eox * ובעברית 'ברוך שמו לעולם . ' שלוש הכתובות האחרות שנמצאו באתר הן ארוכות יותר ומכילות ציטוטים מספר שמות . את הכתובת הראשונה נטו לייחס , משיקולים פלאוגרפיים , למאה הראשונה לספירה . אך כפי שציין פומר , תיארוך כתובות שומרוניות על סמך שיקולים פלאוגרפיים בלבד הוא קשה ולרוב בלתי אפשרי , שכן קושי האבן , יכולתו האמנותית של הסתת ומסורות אפיגרפיות מקומיות , הביאו להבדלים אפיגרפיים ניכרים . לפיכך קבע פומר שיש לסמוך בעיקר על נתונים היסטוריים ולא על נתונים פלאוגרפיים לשם תיארוך הכתובות השומרוניות . מכיוון שהכתובת הראשונה מאמאוס נחקקה על גבי כותרת יוונית שנתגלתה סמוך לכנסייה , היו חוקרים שטענו שכתובת זו הייתה חלק מבית כנסת שומרוני . חוקרים אלו סברו , שאף שלוש הכתובות האחרות שנתגלו באמאוס מקורן באותו בית כנסת שומרוני . המידע ההיסטורי והארכאולוגי שבידינו מלמדנו , שעד תקופת מרד בר כוכבא היה אמאוס יישוב יהודי . ההשוואה בין האותיות המופיעות בכתובת הראשונה מאמאוס לאותיות המופיעות בכתובות האחרות שנמצאו שם מעידה על הבדלים פלאוגרפיים 40 י' מגן , 'הר גריזים — עיר מקדש , ' קדמוניות , כג ( תשנ"א , ( עמ' 41 . 82-78 ראו 42 J . A . Montgomery , The Samaritans : The Earliest Jewish Sect , Philadelphia 1907 , pi . 4—6 ראו , r . Pummer , inscriptions קראון ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' 43 . 193—192 פורביס ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' 44 . 23 פומר ( לעיל , הערה , ( 42 עמ' . 191 45 על הכתובות מאמאוס ועל קשרן האפשרי לבית כנסת שומרוני שהיה במקום , ראו : מונטגומרי ( לעיל , הערה , ( 41 עמ' ; 287-275 ז' ספראי , 'בתי הכנסת של השומרונים בתקופה הרומית ביזנטית , ' קתדרה , 4 ( תשל"ז , ( עמ' ; 101-100 פומר ( לעיל , הערה , ( 42 עמ' ; 192 ולעומתם Did Ancient R . Hachlili ( ed . ) . Ancient Synagogues in Israel J . Naveh . , ( BAR International Series , 499 ) , Oxford 1989 , pp . 61-63 Samaritan Inscriptions Belong to Synagogues' ? 46 ראו : ; L . H . Vincent & F . M . Abel , Emmiius , sa basilique el son histoire , Paris 1932 מ גיחון , 'ההבט הצבאי של מרד בר כוכבא על פי חקר מערכות המסתור , ' קתדרה , 26 ( תשמ"ג , ( עמ' . 42-30

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help