sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

המשולשת שהציע קרוס לעדי נוסח המקרא בימי בית שני , אשר לפיה נוסח המסורה מייצג את משפחת הטקסטים המקראית האופיינית לבבל ; תרגום השבעים מייצג את משפחת הטקסטים המקראיים האופיינית למצרים ; ואילו הנוסח השומרוני מייצג את משפחת הטקסטים המקראיים האופיינית לארץ ישראל — היא סכמטית ולא מדויקת , שכן : ( א ) במצרים נתגלה פפירוס נאש , שהוא עד נוסח הרמוניסטי המתוארך לתקופה החשמונאית ( כפי שנראה להלן ;( ( ב ) בנוסח השומרוני ניסו ליישב קשיים טקסטואליים המצויים בנוסח המסורה , ומכאן ברור שבפני הסופרים , אשר ערכו את הנוסח ההרמוניסטי , עמד נוסח מקראי קרוב מאוד לנוסח המסורה , ועל כן מסתבר שנוסח המסורה והנוסח השומרוני רווחו באותו אזור — ככל הנראה . Vxitp ^ pKn אף הממצא הטקסטואלי מקומראן מעיד על כך , שכל שלוש המשפחות של טקסטים אלו רווחו pxn w . VN לפיכך עדיף לכנות את הטקסטים שעברו עריכה הרמוניסטית 'טקסטים הרמוניסטיים . ' קרוס ציין ש'גילוין וחקירתן של מגילות קומראן נתנו בידינו אפשרות לשבץ את החומש השומרוני בתולדות הטקסט המקראי העברי . מתברר , כי החומש השומרוני הינו נוסחה מאוחרת של מסורת ארצישראלית קדומה [ ... ] ניתוק מסורת החומש השומרוני חל בשלב מאוחר למדי של התפתחות הטקסט הארצישראלי [ ... ] תהא אשר תהא אמת המידה שבה נמדוד את החומש השומרוני , הרי אין כל מנוס מן המסקנה כי מקורות העריכה השומרונית של התורה אינם קודמים לתקופה החשמונאית . ' ג"ד פורביס ביסס קביעה זו בעבודת הדוקטור שלו , שכתב בהדרכתו של קרוס . בעבודה זו הוא תיארך את החומש השומרוני ואת התהוותה של העדה השומרונית כעדה נפרדת , לתקופה החשמונאית . נימוקיו הם : ( א ) כתבם של השומרונים התפתח מן הכתב העברי של התקופה החשמונאית . כתב זה לא התפתח מהכתב העברי של התקופה הפרסית או של התקופה ההלניסטית הקודמת לחשמונאים , ולא מהכתב העברי של התקופה הרומית , אלא דווקא מן הכתב החשמונאי ; ( ב ) הכתיב של הנוסח השומרוני הוא כתיב מלא , האופייני לתקופה החשמונאית ולא לתקופות שקדמו לה , וכן לא לתקופה 'הרבנית' המאוחרת יותר ; ( ג ) הנוסח השומרוני שייך לאחת משלוש המסורות הטקסטואליות אשר נהגו בתקופה החשמונאית , ואשר מתועדות במגילות קומראן . 33 ראו F . M . Cross . "The Historyof the Biblical Text in the Lightof Discoveries in the Judaean Desert' , 299 n"D 36 . 120 'KS , DIP 35 . 123 "as , ( 18 mvn , TSb ) ^^^ 34 HTR , 57 ( 1964 ) . pp . 281-299 קרוס , 'שומרון וירושלים , ' ח' תדמור ( עורך , ( ההיסטוריה של עם ישראל : שיבת ציון — ימי שלטו ן פרס , ירושלים תשמ"ג , עמ' 37 . 93-92 ראו J . D . Purvis , The Samaritan Pentateuch and the Originof the Samaritan Seel , Cambridge , MA 52 38 1968 , pp . 18-52 שם , עמ' 39 . 69-52 שם , עמ' . 87-69

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help