sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

כי הוא השתמש בעזרא החיצוני , ולא בספר עזרא המקראי , בכותבו על עזרא , ועזרא החיצוני אינו מתקרב כלל למאורעות המתוארים בנחמיה יג . להכנת סיפורו של נחמיה אפשר שיוספוס נזקק לספרו בעברית או ביוונית , אך בכל שפה היה ספר זה מסב לו טרדה רבה , במיוחד בשל הופעת עזרא באמצע הסיפור של נחמיה ( נחמיה ח-ט ;( אליבא דיוספוס ( קדמוניות , יא סעיפים , ( 159-158 עזרא מת קודם שהחל נחמיה בפעולותיו . הילכך ייתכן כי אין להניח בקלות כי נחמיה יג היה בפני יוספוס < יש שלל תאוריות בדבר מקורות ביניים שבהם השתמש יוספוס לגבי תקופה זו . מכל מקום , הדרך שבה העדיף יוספוס את עזרא החיצוני על עזרא ה'קאנוני , ' והדרך שבה חש בן חורין , אפילו שם , להכניס שינויים קלים כדי לתקן ( לדעתו ) את הכרונולוגיה שלו ( ראו לעיל , הערה , ( 34 מזהירות אותנו להישמר מן ההנחה , שלא ייתכן כי עשה זאת גם לגבי נחמיה . באשר לשיקולים הכלליים שהבאנו לעיל , שהגבירו את הדעה המוסכמת סביב להנחה שיש לייחס את כל המאורעות למאה הרביעית — לאמור , דעות חדשות באשר לאיחורו היחסי של הקרע בין היהודים לבין השומרונים ובאשר לתפוצתה של יהדות לא 'אורתודוקסית' — דומה כי יש להביאן רק כדי להסביר מאורעות שאנו יודעים כי התרחשו למעשה , או שיש להסיק מהם דעות כאלה . כך , לו ידענו כי היו נישואי תערובת במאה הרביעית המקבילים לאלה שבמאה החמישית , יכולנו להביא את הידע הזה כדי להסביר כיצד יכלו נישואי תערובת שכאלה להתרחש ; או לחלופין , יכולנו להתייחס למידע כזה כתנא דמסייע לעמדות כלליות כאלה . אך מי יציע , כי שיקולים כלליים כגון אלה עשויים לשמשנו כטיעונים בשאלות ספציפיות כאלה המעסיקות אותנו כאן ? סי כום זמן רב טרם שנתגלו תעודות ואדי דליה היו חוקרים ששיערו , כי בימיו של אלכסנדר היה סנבלט אחר , צאצא של זה מימי נחמיה . עם זאת , לא שררה אחדות דעים בשאלת המשתמע מהשערה תח היו שהאמינו ליוספוס גם בשאלת נישואי התערובת , והיו שראו הם כה סתמיים שאיש לא יבנה עליהם דבר : 'הרבה מעשים טובים וראויים לשבח עשה נחמיה ומת בהגיעו לשיבה / 58 ראו בלוך , שם , וכן טולנד , לעיל , הערה 59 . 24 ראו 183-186 L . H . Feldman , Josephus and Modern Scholarship ( 1937-1980 ) , Berlin & New York I 984 , pp . 60 לאזהרה מפני השלכות אנאכרוניסטיות של מושגינו בדבר הקאנון המקראי במאה הראשונה ( במיוחד באשר לספרי הכתובים , (! ראו : Change ( Selected Proceedings of the 14 th Congressof the International Association for the History Second Temple Judeo-Christian Studies ' , P . Slater & D . Wiebe ( eds . ) . Traditions in Contact and M . Smith , 'Terminological Booby Traps and Real Problems in of Religions ) . Waterloo , Ontario 1983 , pp . 295-306 , esp . pp . 295-299 61 כמה דוגמאות : 1 . Vossius בתוך מהדורת Hudson-Havercamp של יוספוס , 1726 ) כרך א , עמ' , 578 הערה ;( h שפק ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' ; Bible , Old Testament , 4 ) , Oxford 1928 , pp . 33 , 235-236 W . F . Lofthouse , Israel after the Exile ( Clarendon ; . 19-13 גוטמן ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' . 290-289

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help