sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

באשר לסיפור השני , סיפור נישואי התערובת והגירוש , הלוא הוא סיפורם של מנשה , ידוע וסנבלט , הנחתי הבסיסית תואמת את השכל הישר של קאולי ואחרים ? כדי להשתכנע כי שתי המסורות על נישואי תערובת נסבות על מאורעות נפרדים , דרושה הוכחה חותכת ו שהרי ההיסטוריה העתיקה והמאוחרת יותר , וכן ספרות האגדה , מלאות בדוגמאות של העתקת מאורעות מאיש אחד למשנהו כשלשניהם אותו שם . אין הוכחה חותכת לכך , שלא כך המקרה כאן . בין דברי נחמיה לבין אלה של יוספוס יש רק שלושה הבדלים 1 ( א ) יוספוס מציג פרטים רבים ( בעיקר שמות , ( שאינם מובאים בדבריו הקצרים של נחמיה י ( ב ) הוא שוזר אותם לתוך הקשר של המאה הרביעית ; ( ג ) סתירה אפשרית אחת : לדברי יוספוס היה החתן נכדו של יוידע בן אלישיב , ולא 'מבני יוידע בן אלישיב' כדברי נחמיה . אך כנגד שלושת אלה יש להדגיש , שהופעת הנתונים הנוספים מלמדת רק שיוספוס השתמש לא בנחמיה אלא במקור אחר , ושזירתם בהקשר של המאה הרביעית משקפת רק את מסקנותיו של יוספוס עצמו — ולא נתונים מן המקורות שלפניו . מאחר שיוספוס כתב ארבע מאות או חמש מאות שנה לאחר המאורעות שתיאר , ולא עמדו לרשותו הנתונים המכריעים העומדים לרשותנו מתעודות יב ואיגרות ואדי דליה , אי אפשר לייחס למסקנותיו , הגיוניות ככל שהיו בזמנו , משקל רב . ובאשר לסתירה , הרי שיש לעוקפה תוך עולה מן ההתייחסות השגורה בפיו ל'יוונים וברברים' ( ראו מוצו [ לעיל , הערה , [ 12 עמ' , ( 167 מן התאולוגיה שבקטע ( השוו מלחמת היהודים ד , ; 388-386 ה , jsj . 10 [ 19791 , pp . 191-194 p . Bilde , The Causes for the 119-10 . , Jewish War According to Josephus ומן החזרה המגשרת בלוויית תארים בסעיף 300 ב . הילכך , אפיונו של בגוזס כפרסי בסעיף 300 א אינו חייב לשקף יותר מהנחתו של יוספוס , כי בגוזס הנזכר במקור שלפניו זהה לשר הצבא שמזכיר דיודורוס . יוספוס לא היה יכול לשקול את האפשרות , שבגוזס זהה לפחה הידוע לנו מיב . 51 ראו : . WS . Green Biography" H . Delehaye , The Legendsof the Saints . London 1907 , ch . 2 ( ed . ) , ApproachestoAncient Judaism , I : Theoryand Practice . Missula , Montana 1978 , pp . 77-96 : W . S . Green , 'What ' s in a Name ? - The Problematic of Rabbinic ( וראו במיוחד עמ' , 20 על העתקת סיפורים מאיש אחד למשנהו הנושא אותו שם . ( השווו הערה 36 לעיל . 52 כך , בעוד שניתן בהחלט להסכים עם כשר ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' , 201 כי 'קשה להניח כי בדה [ יוספוס ] מלבו את שמותיהם של מנשה וניקאסו ( בתו של סנבלט ) ושרבבם בשרירות לב אל תוך ספורו , ' אין קביעה זו מצדיקה את המסקנה , ש'השוואת הגירסאות מוכיחה כי בשתי פרשיות שונות עסקינן . ' השוואה וו מראה רק כי לפנינו שני סיפורים . זאת ניתן לומר גם על הערתו הנכונה של פורביס ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' , 105 כי סיפורו של יוספוס אינו 'מדרש בלתי היסטורי על המקרא . ' במקרים כגו ן אלה , כאשר לדמיון רב בין סיפורים מתלווים הבדלים שונים בפרטים , נחלקים היסטוריונים לא אחת בשאלת המשקל שיש לייחס לכך ולכן בשאלה , האם לפנינו סיפורים על מאורע אחד או על שני מאורעות . למקרה דומה ( פילון , המשלחת אל גאיוס , 305-299 לעומת יוספוס , קדמוניות יח , , ( 59-55 ו : ד' רא שו , ^ 'יוסף בן מתתיהו ופילון האלכסנדרוני על פונטיוס פילאטוס , ' יוסף בן מתתיהו , היסטוריון של Vs-ity-px בתקופה ההלניסטית והרומית , ירושלים תשמ"ג , עמ' , 236-217 יחד עם השגת א' בשר , 'יוסף בן מתתיהו — היסטוריון של ארץ ישראל בתקופה ההלניסטית והרומית , ' ציון , מט ( תשמ"ג , ( עמי - 103-102 הנ"ל : כתבי פילון , א , בעריכת ס' דניאל נטף , ירושלים תשמ"ו , עמ' , 150 ותשובתי ( לעיל , הערה , ( 32 עמ' , 87-86 הערה . 37 כעת אוסיף , שבתרגומו של כשר לסעיף 299 של ה'משלחת אל גאיוס' ( שם , עמ' ( 135-134 נשמט בטעות משפט מרכזי , ואפשר שההשמטה היא שגרמה להשגה .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help