sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

עדות המקרא ותעודות יב לקיומם של אנשים בעלי אותם שמות — יוחנן , ידוע , סנבלט ובגוהי — במאה החמישית . פירושו של דבר הוא , שבבואנו לתארך את שני הסיפורים שאינם קשורים לאלכסנדר אלא ליוחנן , ישוע ובגוזס ( סעיפים ( 301-297 מכאן , ולידוע , מנשה וסנבלט מכאן ( סעיפים , ([ 323-322 , 315 ] , 312-306 , 303-302 כל האפשרויות פתוחות . ייתכן , כפי שמניחים קרוס ורבים אחרים , כי שני הסיפורים שייכים לאמצע המאה הרביעית . אך לכאורה אין כל סיבה להניח , כי יוספוס בהכרח צודק בקביעתו האומרת , כי ידוע שבסיפור נישואי התערובת הוא בנו של יוחנן מן הסיפור על ישוע ובגוזס ( ראו סעיף — ( 302 דעה המביאה למסקנה , כי יוספוס טעה בקובעו שיוחנן שבסיפור האחרון הוא נכדו של אלישיב , בן דורו של נחמיה ( סעיף ; 297 השוו סעיפים . ( 159-158 אין דמה של הטעות האחת אדום יותר , או פחות , מדמה של הטעות האחרת . ייתכן למעשה כי צדק יוספוס במקרה האחרון וטעה בראשון , דעה שתמקם את הסיפור על יוחנן במאה החמישית ואת סיפור נישואי התערובת — ברביעית . או ייתכן כי עלינו לשוב לדעה שרווחה טרם גילוי תעודות יב , שמיקמה את הסיפור על יוחנן במאה הרביעית ( יחד עם שר הצבא של דיודורוס , ( והשאירה את נישואי התערובת במאה החמישית ( עם נחמיה . ( ולבסוף , נוכל אולי לבחור להשאיר את שני המאורעות במאה החמישית , כפי שהיה נהוג במחצית המאה שבין גילוי תעודות יב לבין גילוי איגרות ואדי דליה . מבין ארבע אפשרויות אלה , רק משתי האפשרויות הראשונות עולה , כי יוספוס מוסר על מקרה של נישואי תערובת הנבדל מזה המסופר בנחמיה יג , כח ; לא כן שתי האחרונות . כיצד נחליט ? מביך ככל שיהיה , דומה כי עלינו לחזור על עבודתו של יוספוס , משל היו מקורותיו שלו מונחים על שולחננו אך יחד עמם גם הנתונים שבידינו — שחסרו לו . האפשרות האחרונה שהזכרנו , המייחסת את שני המאורעות לשלהי המאה החמישית , עודנה הסבירה ביותר לדעתי , שהרי : מן הסיפור הראשון , על יוחנן ובגוזס , משתמע בבירור שבגוזס שהה ביהודה זמן 47 כבר טענו לעיל כי הקטעים האחרונים , המצוינים בסוגריים מרובעים , נתחברו בידי יוספוס ( או עורך אחר ) על פי המקור על ידוע , מנשה וסנבלט , ושורבבו להקשר זר .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help