sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

312-306 בקטעים על היסטוריה הלניסטית ( סעיפים 305-304 ו 317-313 א ) מלמדת , כי בסעיף 312 הגיע לסיום המקור על סנבלט ומנשה , והיה עליו לפתוח בעניין חדש . ד . ובדומה אילו היה ליוספוס מקור אחד על מנשה , סנבלט ואלכסנדר , מדוע לא הלך אחריו ער סופו טרם עבר למקורו הבא על הכוהן גדול בירושלים ? הימנעותו מלעשות כן יצרה בעיה מטרידה מאוד בהרצאתו , לאמור : סיום סיפור סנבלט , שהתרחש בראשית המצור על צור ( ראה סעיף , ( 321 מובא רק לאחר ראשית הסיפור על הכוהן הגדול , הבא אחרי סיום המצור על עזה , שרק התחיל אחרי המצור הארוך על צור . ( 320 ) על בעיה זו עמדו החוקרים לא אחת , והיא מהווה אחד מעמודי התווך להבחנה בין מקורו של יוספוס לסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול לבין מקור הסיפור על סנבלט . אך יש לשים לב לכך כי מאותה בעיה עצמה עולה , כי המקור שעמד לפני יוספוס על מנשה וסנבלט היה שונה מזה על אלכסנדר וסנבלט . מתברר אפוא , שכאשר הגיע יוספוס לנושא של מצור צור ( סעיף 317 א , ( הוא לא היה באמצעו של סיפור . הוא כבר סיים את סיפורו על מנשה וסנבלט , ועתה היה עליו לבחור בין שני הסיפורים שלפניו על אלכסנדר : האחד המתמקד בכוהן הגדול , והשני המתמקד בסנבלט . כשמדובר כהיסטוריון יהודי , מחבר 'קדמוניות היהודים , ' אין זה מפתיע כי העדיף לפתוח בסיפור הראשץ . הסתברויות היסטוריות בקטע הקודם הסקנו את המסקנה , שיוספוס שילב מקור על סנבלט ומנשה עם מקור על סנבלט ואלכסנדר , שיבץ ביניהם קטעים על היסטוריה הלניסטית וצירף אותם לסיפור על מגעיו של אלכסנדר עם הכוהן הגדול היהודי ; את הכול הקיף בחוליות ששאב מכרוניקון של שושלת הכוהנים הגדולים . על כך נוכל להוסיף את מסקנתו של ויליאמסון , כי סעיפים — 301-297 הסיפור על יוחנן , ישוע ובגוזס — מבוססים על מקור כלשהו , כנראה מקור כתוב , ולא על דמיונו של יוספוס . ולבסוף , יכולים אנו להביא את עדות המטבעות והתעודות על יוחנן השני וסנבלט השני באמצע המאה הרביעית , להסיק ממנה לאמינות דברי יוספוס על קיומם של סנבלט השלישי וידוע ' ) השני ( ' בימי אלכסנדר , ולצרף לה את עדותו של דיודורוס על בגואס באמצע המאה הרביעית . מול כל אלה יש להציב את 43 על סעיף 315 כתוספת של יוספוס למקור שהיה מונח לפניו , ראו : בספרוינד ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' ; 15-14 דקסינגר ( לעיל , הערה , ( 52 עמי 69 ( על אף שהאחרון מוסיף גם סעיף , 316 מסיבה שאינה נהירה לנו . ( 44 עמוד התווך השני הוא מותו הפתאומי של סנבלט בסעי ף ; 325 דאו לעיל , הערה . 31 45 על תבנית הסעיפים האלה — סיכום בצירוף המילים 'זו הסיבה ששימשה לו עילה' ( תוך שימוש ב ( 0 [ ' 1110 בתוספת פרטים וקביעה משלימה קצרה — כסימן היכר של מקור משובץ , ראו.- ויליאמסון ( לעיל , הערה . ( 18 עמ' ; 55- 50 שו ^ ( לעיל , הערה , ( 32 עמ' ד 1 ( על קדמוניות יח , ( 154-151 וכן -.שוח ץ ( לעיל , הערה , ( 16 עמ' 251-250 ( על קדמוניות יד , ; 270-268 יח , ; 54-39 כ , ; 54-39 כ , . ( 96-17 יש גם דוגמאות רבות אחרות . 46 המכונה לעתים , בפי קרוס ואחרים , 'יוידע השלישי' על יסוד ההנחה , כי 'ידוע' הוא צורה מקוצרת של יוידע . אני מעדיף , לשם הבהירות , לכנותו 'ידוע השני . '

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help