sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

לבד מנטייתו להניח , כי יוספוס מתאר את פרשת נישואי התערובת בימי נחמיה ונותן לה תאריך שגוי , בעוד שדקסינגר הציג רק טיעון אחד ( טיעוננו הראשון דלהלן , פחות או יותר . ( ברם דומה , כי מספר טיעונים מצביעים בכיוון זה ו א . שורר מתח בין הנימוקים שהציג סנבלט , כמסופר , בפני אלכסנדר לבניית מקדש גריזים , מחד גיסא , לבין תמציתה של הפרשייה על סנבלט ואלכסנדר בכלל , מאידך גיסא . הסיפור בכללותו מצביע על כך שאלכסנדר עומד מאחורי ייסוד המקדש השומרוני , מה שינעם לאוזניהם של אפולוגטיקנים שומרוניים ( על כאלה ראו : קדמוניות יג , , ( 79-74 בעוד שהטעמים המיוחסים לסנבלט הם בגדר פולמוס יהודי אנטי שומרוני . שהרי סנבלט , כך נאמר ( סעיפים , ( 324 , 322 רצה לבנות את המקדש כדי 'להכניס את חתנו לעסק , ' שהוא נימוק נלת למדי לבניית מקדש , וגם כדי לפלג את העם היהודי ( סעיף . ( 323 שומרוני היה טוען כי הר גריזים הוא 'המקום אשר בו בחר ה' לשכן שמו שם' ( ראו , למשל : קדמוניות יב , ; 10 יג , . ( 74 כך שדומה , כי קדמוניות יא 321 ו 324 משמרים את שרידיה של מסורת ( שומרונית (? הקושרת את המקדש לאלכסנדר , שאותה תיבל יוספוס בדברי פולמוס יהודי . רק בתיבול היהודי הזה נזכר מנשה בסיפור סנבלט אלכסנדר . ב . דברי יוספוס בסעיף 302 על 'סנבלט , כותי לפי גזעו ( וזה גם מוצא השומרונים , ( שנשלח כפחה לשומרון על ידי דריווש המלך האחרון , ' נקראים כמאמר מוסגר , וזיהו ; ם של השומרונים ככותים אופייני ליוספוס . יתר על כן דומה , כי לפנינו גלוסה בתוך גלוסה ; כי המילים 'המלך האחרון' חסרות בגרסה הלטינית של יוספוס , עד הנוסח העתיק כיותר של החיבור . כך שיש לראות את המילים כדעתו של יוספוס , או של מעתיק כלשהו , באשר לזהותו של המלך בימי סנבלט — אך לא כקביעת המקור שלו . לכל היותר , יכולים אנו לשקול את דעתו של מווינקל , שהציע כי המקור ששימש את יוספוס הזכיר את ' המלך דריווש , ' כשהכוונה הייתה לדריווש השני . אך גם זה אינו סביר : כי אם אנו יודעים כי נחמיה וסנבלט פעלו בימי ארתחשסתא הראשון , ניתן רק לנחש , על בסים הביטוי המעורפל 'ולקץ ימים' ( נחמיה יג , ו ) ורמזים דומים , כי נחמיה עדיין פעל בימי דריווש השני , יורשו של ארתחשסתא הראשון . ואשר לסנבלט , גם אם ניתן להסיק מתעודות יב שהוא פעל בימי דריווש השני , הרי שלא מתקבל על הדעת כי מקור כלשהו יאמר , כי סנבלט 'נשלח על ידי דריווש' ( בהניחנו , יחד עם מווינקל , כי הכוונה לסנבלט הראשון . ( הרי מכל מקום , אם בכלל שירת סנבלט בימי דריווש השני , הוא נשלח לתפקידו זמן רב מתייחס לסעיפים ההם . בעמי 97-96 הוא מציע ניתוח זהיר של חמישה מקורות בסעיפים , 345-304 אך אינו אומר דבר על סעיפים 303-302 ו . 312-306 אנו מקווים להשלים את החסר . 39 משונה שביכלר התעלם מן העוקץ האנטי שומרוני בגרסת יוספוס להקמת מקדשם , אך לאחריו הודגש הדבר אצל רבים , וביניהם : מוצו ( לעיל , הערה , ( 12 עמי ; 200-199 כשר ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' 197 ( על סמך דיון של אפרון ;( קיפנברג ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' 40 . 53-52 ראו.- כמיוחד קדמוניות , ט , 290 , 288 והערותיו של יוספוס אחריהם , ממש כמו אלה שבקדמוניות יא , ; 341-340 מווינקל ( לעיל , הערה , ( 20 עמ' , 109-108 מסכים , כי אזכורם של הכותים בסעיפים 303-302 אינו אלא 'תוספת מלומדת' של יוספוס למקור שלפניו . 41 ראו מווינקל , שם , עמ' . 116-114

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help