sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

באשר לסיבת החלטתו לבחור בידוע ניתן להניח , כי יוספוס הכיר רשימת כוהנים גדולים שהסתיימה בתקופה הפרסית באיש ששמו ידוע . כנראה דמתה הרשימה לזו הנמצאת בנחמיה יב , כב , הקושרת את ידוע לימי 'דריוש הפרסי . ' אך להוציא דריווש הראשון , שבבירור קדם בהרבה לידוע , נראה שיוספוס ידע רק על דריווש אחד בלבד , הוא המכונה בפינו 'השלישי , ' בן זמנו של אלכסנדר . גם נתיב אחר , אף הוא שגוי אך סביר בעידן שקדם לגילויי ואדי דליה , מביא לאותה מסקנה : סיפור מנשה וסנבלט מעמידם בימי דריווש ומזהה את מנשה כאחיו של ידוע . מכיוון שיוספוס היה משוכנע , שסנבלט זה זהה לסנבלט שנשא ונתן עם אלכסנדר מוקדון וקיבל ממנו רשות לבנות מקדש בהר גריזים , הרי היה יכול להסיק בקלות , שידוע היה הכוהן הגדול בירושלים באותו זמן , והוא אפוא הכוהן הגדול שקיבל את אלכסנדר בעת ביקורו בעיר . אולם כדי להצדיק את הכינוי 'שגוי , ' שהשתמשתי בו כאן על אודות נתיב ההסקה המסתעפת מן ההנחה היסודית , ששני סיפורי סנבלט ( סנבלט מנשה וסנבלט אלכסנדר ) נסבים על אדם אחד — יש לשאול את השאלה השנייה המובטחת בראש חלק זה של מאמרנו.- סיפור סנבלט : אחד או שניים ? כפי שכבר ציינו , סוגיה זו ברורה פחות מקודמתה . אם ברור מאוד , שהמקור שלפני יוספוס לא כינה בשם 'ידוע' את הכוהן הגדול שפגש את אלכסנדר , הרי ברור פחות כי יוספוס שרשר יחד שני סיפורי סנבלט ( סנבלט מנשה וסנבלט אלכסנדר . ( עם זאת יש לציין , ששני החוקרים שניתחו בפרוטרוט את סיפורי יוספוס על סנבלט מאז גילויי ואדי דליה אכן מניחים , כי החומר על סנבלט ומנשה הוא , בסופו של דבר , ממקור השונה מזה של החומר על סנבלט ואלכסנדר . ברם , קיפנברג לא הציע כל נימוק לטובת הנחה זו עמ' . New York 1927 , pp . 348-364 G . F . Moore , 'Simon the Righteous ' , Jewish Studies in MemoryofIsrael Abrahams , ; 301—300 אשר ל'ינאי המלך' כרשע טיפוסי , ראו י' אפרק , חקרי התקופה החשמונאית , תל אביב תש"ם , עמ' . 167-162 וראו להלן , הערה . 51 על התופעה הכללית של מסורות מקבילות בכתבי יוספוס ובספרות חז"ל , ראו S . J . D . Cohen , 'Parallel Historical Tradition in Josephus , and Rabbinic Literature דברי הקונגרס העולמי התשיעי למדעי היהדות , חטיבה ב , כר ך א , החלק האנגלי ( ירושלים תשמ"ו , ( עמ' . 14-7 37 יש לשים לב לכך , שנחמיה יב כב מתייחס כנראה לרשימה כתובה של שמות ראשי משפחות הלוויים . מכאן שסביר עוד יותר , כי הייתה רשימה כתובה של הכוהנים הגדולים , שהרי אלה היו חשובים אף יותר ; וראו לעיל , הערה . 30 לעניין ידיעתו הלקויה של יוספוס באשר לשושלת המלכים הפרסית , ראו לעיל , הערה . 24 38 ראו : קיפנברג ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' , 56-52 וכן דקסינגר ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' . 97-96 דומה כי עמדת קיפנברג מתבססת רק על ההנחה כי סיפורו של יוספוס נשען , בסופו של דבר , על נחמיה יג כח ( ראו עמ' , ( 52 כך שבסופו של דבר עליו להיות נפרד מן הסיפור על אלכסנדר וסנבלט . בהתאם לכך , בעמי 54 הוא ממעט בחלקו של מנשה בסעיף . 322 ויליאמסון ( the Books of Chronicles , Cambridge 1 977 , p . 1 37 , n . 4 H . G . M . Williamson , Israel in ) מעיר , שיש חולשה בטיעונו של קיפנברג , בכך שהוא איננו מצליח להסביר את סעיפים 303-302 ו 311-306 ( קיפנברג רואה בסעיף 312 את תחילת המקור על אלכסנדר וסנבלט ;( על כך נוסיף , כי גם דקסינגר ( אשר כתב אחרי ויליאמסון ) אינו

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help