sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

והכוהן הגדול , מורה על כך שהיא — כמו ההיקרויות בידיעות על הכוהנים הגדולים המתחלפים ( סעיפים — ( 347 , 302 משקפת את פעולת העריכה של יוספוס . על כך למדים אנו גם מן העובדה , שבכל מקום אחר בסיפור הארוך על אלכסנדר והכוהן הגדול , שמו של האחרון כלל אינו נזכר — ודמות מרכזית זו רק נרמזת לפי תוארה : 'הכוהן הגדול' ( סעיפים , 330 , 318 פעמיים בסעיף , 331 שלוש פעמים בסעיף 336 וכן בסעיף , ( 338 או אף : 'הכוהן הגדול של היהודים' ( סעיפים : . ( 333 , 319 , 317 לעתים ניתן אולי להסביר זאת כתולדה של 'נקודת מבט , ' כגון זה שבסעיף 317 ( שפירושו ' אדוני הנכבד ( ' ובסעיף 333 ( שפירושו 'השווה את משרתו לשלך . ( ' ! אולם הסברים כגון אלה לא יהוו אפילו קצה של הסבר להימנעותו החוזרת ונשנית של יוספוס לכנות את גיבור סיפורו בשמו , הגם שכבר סיפר לנו שמדובר בידוע . מה מנעו מלהשתמש בשם ידוע ? ההסבר היחידי הנראה לי כאן הוא , שמקור שהיה לפני יוספוס כינה את הכוהן הגדול בשם אחר ; כאשר הגיע יוספוס למסקנה , על פי צירופי מקורות וחשבונות , שבאמת מדובר בידוע , הוא העדיף להמיר את השם האחר בכינוי הניטרלי 'הכוהן הגדול ( של היהודים , ' ( במקום לנקוט פעולה קיצונית יותר ולשרבב את שמו של ידוע בכל מקום שהופיע בו השם האחר . יוספוס נוקט אותה גישה זהירה וצנועה גם במקומות אחרים , כמו למשל בקדמוניות יא , ; 22 שם , ביחסו לימי כמבוזי מכתב , שלדברי מקורותיו נשלח לארתחשסתא ( ראו : עזרא החיצוני ב , טז ועזרא ד , ז , ( הוא משנה את הפנייה לפנייה ניטרלית : סתם 'רבוננו' ולא 'כמבוזי המלך . ' יתר על כן , יש כמה סיפורים ארצישראליים מפורסמים על הכוהן הגדול שפגש את אלכסנדר הגדול , ובהם שמו של הכוהן הגדול הוא 'שמעון הצדיק . ' אני משער כי סיפור כזה שימש את יוספוס כמקור , ושהוא — כמו גם חוקרים בני זמננו — ראה בשם ההוא רק כינוי שבשגרה , בספרות חכמים , לכוהן גדול טוב ( כמו השימוש ב'ינאי' ככינוי שגור לכוהן גדול רע , ( וכך חש ביטחון בהחליפו אותו בשם אחר , לפחות בסיפור המסגרת . 32 ההנחה , כי יש לצפות לעריכה בעיקר בנקודות תפר , ברורה מאליה . לדיונים במקרים כאלה בקדמוניות יט , , 292 ובמעשי השליחים יב , 1 ראו ד' שוורץ , אגריפס הראשון — מלך יהודה האחרק , ירושלים תשמ"ז , עמ . 134 . 24 33 על 'קריאה בשם כבעיה של נקודת מבט , ' ראו : Los Angeles 1973 , pp . 20-32 B . Vspensky , A Poeticsof Composition , Berkeley & ( לחיבור זה הפנני ידידי ד"ר פנחס מנדל . ( 34 מרקוס ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' , 324 הערה , c מעיר , כי 'בהשמיטו את השם , נמנע יוספוס מן המבוכה שבשינוי גלוי בנוסח כתבי הקודש ; ' למקרים דומים , ראו Vagueness ' , Scripta Classica Israelica , 16 ( 1997 ) , pp . 111-112 D . R . Schwartz , 'Cassius' Chronology . and Josephus על כך יש להוסיף שיוספוס , בקדמוניות יא , , 174 שהיא גרסתו לנחמיה ד א // עזרא השני יד א , השמיט את אזכורו של סנבלט , והלה אינו מופיע עוד בדברי יוספוס על נחמיה , חרף המקורות שלפניו . דומה כי זהו רמז משכנע לכך , שיוספוס לא שקל את האפשרות כי היו שני אנשים שונים ושמם סנבלט . 35 ראו : בבלי , יומא סט ע"א ; סכוליון למגילת תענית , כ"א בכסלו ( מהדורת ליכטנשטיין , , huca ח-ט , [ 1931 / 1932 ] עמ' . ( 340-339 36 טקסטים שונים מעמידים את שמעון הצדיק הן בזמנו של אלכסנדר מוקדון ( ראו בהערה הקודמת ) הן כזמנו של גיוס קליגולה ( תוספתא , סוטה יג , ו , ומקבילות , ( והן בנקודות זמן שונות ביניהם ( ראו למשל : קדמוניות יב , ; 157 , 43 אבות פ '' א מ"ב ועוד . ( על בעיה זו ראו , בין היתר : ליכטנשטיין , שם ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help