sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

המסיים ( סעיפים , ( 345-340 וכן למוצאו של כל אחד מן המקורות . ברם דומה כי קל מאוד להראות כי לפני יוספוס לא היה מקור שציין את ידוע ככוהן הגדול שנפגש עם אלכסנדר . כן נקל כמעט באותה מידה להראות , כי הסיפור שמספר יוספוס על מנשה , סנבלט ואלכסנדר , נשען — בסופו של דבר — על מסורות נפרדות על מנשה וסנבלט , מכאן , ועל אלכסנדר וסנבלט , מכאן . את שתי המסורות האלה קישר זו לזו יוספוס , או עורך קודם כלשהו , שלא כהלכה ; וזאת מתוך ההנחה — הסבירה ביותר עד לשנות השישים של המאה הנוכחית — שכל סיפורי סנבלט מתייחסים לאדם אחד בלבד . את הדברים האלה ננמק להלן . ידוע בסיפור אלכסנדר והכוהן הגדול ההנחה , כי המקור שלפני יוספוס אכן לא ציין את ידוע ככוהן הגדול שפגש באלכסנדר , עולה משני שיקולים : ( א ) העובדה שהוא מכנה את הכוהן הגדול בשמו אך לעתים נדירות מאוד ; ( ב ) מיקומם של אותם מקרים בודדים שבהם הוא עושה כן . שמו של ידוע מופיע אך חמש פעמים בקדמוניות יא , : 347-302 בסעיפים . 347 , 326 , 322 , 306 , 302 מבי ן אלה , הראשון והאחרון הם באזכורי שושלת הכהונה הגדולה , היוצרים את עמוד השדרה הכרונולוגי של סיפורו של יוספוס על התקופה הפרסית . והנה , כפי שכבר הוכח לא אחת , אזכורים אלה אינם חלק בלתי נפרד מן הסיפור , כי אם משמשים ככותרות כרונולוגיות או כ'סמנים , ' שיוספוס משלבם , על יסוד כרוניקון כלשהו של כוהנים גדולים , בנקודות הנראות לו כמתאימות לסיפורו . שמו של ידוע נזכר עוד פעמיים בקשר למנשה וסנבלט , כשהוא מזהה את מנשה כ'אחיו של הכוהן הגדול , ידוע' ( ראו סעיפים . ( 322 , 306 אך כל החוקרים מסכימים כי המקור שסיפר על מנשה וסנבלט לא סיפק את החומר על אלכסנדר והכוהן הגדול ; תן דעתך , אם להזכיר את אחד מעמודי התווך בוויכוח זה , לדרך שבה יוספוס 'מוציא להורג' את סנבלט בסעיף 325 א . הוא עושה כן באופן פתאומי , קודם שהוא חוזר לסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול בסעיף 325 ב , וכך מסביר לקורא מדוע גיבורו הראשי של הסיפור הקודם אינו מופיע עוד . מלבד שתי ההיקרויות של 'ידוע' בידיעות המסגרת השושלתית , והשתיים הנוספות בסיפור על מנשה שבא ממקום אחר מן הסיפור על אלכסנדר , נותרת רק אחת , והיא בפתיחת סעיף , 326 כלומר בחידוש הסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול . העובדה שהיקרות זו מופיעה כאן , בנקודת התפר בין החומר על סנבלט ומנשה לבין החומר על אלכסנדר 29 על שאלה אחרונה זו , ראו בייחוד כהן ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' . 68-65 כהן מייחס לסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול מוצא ארצישראלי , בניגוד לרבים אחרים שהיו מעדיפים מקור אלכסנדריני . 30 ראו . 1940 G . Holscher , Die Hohenpriesterliste bei Josephus unddie evangelische Chronologic Heidelberg באשר לתקופה הפרסית . ראו במיוחד שוח ץ ( לעיל , הערה , ([ 1981 / 82 ] 16 עמ' 31 . 254-252 לפי דקסינגר ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' , 331 הערה , 50 עמדו כל החוקרים שעסקו בעניין על נקודת תפר זו . ראו למשל : צ'ריקובר ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' ; 43 מווינקל ( לעיל , הערה , ( 20 בעמ' . 110-109 , 107 באשר לעמוד התווך השני של המוסכמה , שהחומר על סנבלט ומנשה והחומר על אלכסנדר והכוהן הגדול מתבססים על מקורות שונים , לאמור : המעבר בסעיפים , 321-320 מן הזמן שלאחר המצור על צור לתחילתו , ראו להלן .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help