sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

כל ראיה או אפילו סימן לכך . כפי שכבר ראינו , רק בשל התגליות בוואדי דליה השתכנעו החוקרים שאכן כך הם פני הדברים ; אך ליוספוס לא הייתה כל גישה לאיגרות ואדי דליה . יתר על כן , כפי שציינו חוקרים רבים , דומה כי יוספוס סבר , שהתקופה הפרסית הייתה קצרה בהרבה משהייתה למעשה , כך שמרווח הזמן בין תקופתו של נחמיה לבין זו של אלכסנדר לא היה כה ארוך בעיניו כפי שהוא בעינינו . במילים אחרות : לא זו בלבד שיוספוס לא הכיר כל עדות ליוחנן שני ולסנבלט שני , הוא גם לא הבחין בבעיה שהם פותרים . האפשרות הראשונה , כי יוספוס מצא במקורותיו את קביעת הזמן לאמצע המאה הרביעית , קביעה המקבילה לדף השער בדוגמת כאנדי דלעיל , מחייבת בחינה מפורטת יותר . מקורותיו של יוספוס לק דמוניות יא , 347-297 דבריו של יוספוס בסוף 'קדמוניות היהודים , ' ספר יא , הם נושאו של דיון עירני , שהחל בעיקרו במחקר של ביכלר משנת ; 1898 מחקרים חשובים אחרים כתבו , בין השאר : בספרוינד , מוצו , צ'ריקובר , מווינקל , קיפנברג , ויליאמסון , מומיליאנו , דקסינגר וכהן , 23 למעשה כבר בעבר , לפני גילויי ואדי דליה , היו חוקרים שנטו להאמין , כי היו שני סנבלט . כפי שחשדו , בצדק , מציאות כזאת עשויה להסביר את הבלבול שחל אצל יוספוס ; ראו להלן בפרק הסיכום של מאמר זה . 24 ראו למשל : סגל ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' ; 221 ויליאמסון ( לעיל , הערה , ( 18 עמ' Torrey , 'The Two Persian Officers Named Bagoas ' , American Journalof Semitic Languages and C . C . ; 65-64 . Literatures , 56 ( 1939 ) . pp . 300-301 זה האחרון מסיק מכך , שיוספוס אינו מזכיר יותר משני ארתחשסתא , ארתחשסתא הראשון ו'האחר' ( סעיף , 297 בהסתמך על התיקון על יסוד התרגום הלטיני כאן , שהוא הגיוני , מאחר שסעיף 296 חותם בארתחשסתא הקודם ורשימת היחס שבסעיף 297 מצביעה על פער זמן , ( כי האחרון הוא ארתחשסתא השלישי , ובגוזס הוא שר הצבא הידוע לנו מדברי דיודורוס . ברם , הדבר מראה רק שיוספוס — שלא ידע על בגוהי הנזכר בתעודות יב — סבר כי כך הם פני הדברים . לעומת זאת , איני יכול להסכים עם מור ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' 65-64 והערה 58 שם , כי מאחר שבסעיף 297 התייחס יוספוס לארתחשסתא השני ( כך הוא מתרגם , ( Tot a Xkov אך גם מדבר על שר צבאו הידוע של ארתחשסתא השלישי , הרי למעשה ידע יוספוס על כל שלושת המלכים . לבד מבעיית התרגום , דרך כזאת יש בה משום אכילת העוגה והשארתה שלמה . ככלל נוכל להוסיף , כי ליהודים בעת העתיקה היו מושגים מעורפלים ובלתי מדויקים על הכרונולוגיה של התקופה הפרסית ואורכה . ראו במיוחד : בבלי , עבודה זרה ט ע '' א ' ) שלשים וארבע שנה מלכות פרס בפני הבית , ' כלומר , מדריווש ועד אלכסנדר , ( דניאל יא ב-ג ( וכן : שם י א ;( מקבים ב א , יח ; ואולי גם אסתר ב , ה-ו וכן : . pp . 62-63 ; G . Vermes , The Dead Sea Scrolls : Qumran in Perspective , London 1977 , pp . 158-159 H . H . Rowley , The Zadokite Fragments and the Dead Sea Scrolls , Oxford 1952 , על ידיעתו הלקויה של יוספוס בכרונולוגיה הפרסית והשלכותיה על דבריו , ראו : Andrews University Seminary Studies , 4 ( 1966 ) , pp . 176-192 'Josephus' , Antiquities , Book XI : Correction or Confirmation of Biblical Post-Exilic Records ?' , C . G . Tuland , כפי שמוכיח טולנד , לעתים ניתן לקבל את עדותו של יוספוס ולעתים לא ; יש לבחון כל מקרה לגופו . 25 ראו : A . Biichler , 'La relation de Josephe concern ant Alexandre le Grande' , REJ , 36 ( 1898 ) , pp .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help