sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

אלכסנדר ויוחנן כוהן גדול כמה עשרות שנים קודם לכן , שיקם לאחרונה את האמון גם בתאריך שיוספוס קבע לנישואי התערובת . אולם כפי שכתב מווינקל בנספח זנוח לכרך שהופיע שנה לפני מותו , דומה כי העניין אינו כה פשוט : אם אכן חי סנבלט כלשהו בימי אלכסנדר ויוחנן כלשהו בדור שלפניו , אין הדבר חייב לשכנענו שיוספוס צדק . הוא עשוי , באותה מידה , להסביר לנו כיצד קרה שיוספוס טעה . דוגמה מימינו אנו תמחיש זאת . לפני שנים אחדות הביאני נתיב צדדי של מחקר לגלות , כי בסוף המאה ה 19 ובתחילת המאה ה 20 היו שני יהודים ששמם יונס באנדי שגרו מרחק קילומטרים אחדים איש מרעהו , כתבו באותה לשון ובנושאים דומים ושנות חייהם היו זהות כמעט . יונס ה' באנדי חי בשנים , 1927-1860 ואילו יונס מ' באנדי חי בשנים . 1929-1862 ואם לא די בזה , הרי שהבאנדי השני נמנע בדרך כלל מלציין את האות הראשונה של שמו השני , כך שבצד חיבורים אחדים שכתב 'יונס ה' באנדי' ישנם גם רבים שכתב 'יונס באנדי . ' לכן גם בדורנו , המשופע בעודף תיעוד , אין זה מפתיע כי אפילו ספרנים מנוסים עשו את השניים לאחד כששרבבו בקפדנות את האות השגויה ( ה' במקום מ ( ' לשמו של באנרי הצעיר . אם אפוא נגלה עתה קטלוג של ספרייה כלשהי המייחס פרסום מסוים ליונס ה' באנדי נהיה חייבים לברר , אם הה"א אכן נמצאה במקור אמין ( למשל : עמוד שער , הקדמה , ( או אם , בעת שהוסיף הספרן את האות ה"א , הוא היה לפחות מודע לעובדה , כי היו שני יונס באנדי . אם כך הדבר , נוכל להניח , כי הייתה לו סיבה טובה כלשהי לייחס את החיבור ליונס ה' ולא ליונס מ . ' אם לאו — לאו . בדומה לכך : אם יודעים אנחנו כעת , כי היו שני כוהנים גדולים ששמם יוחנן ושני אנשים ששמם סנבלט , ומוצאים כי יוספוס מספר סיפורים על אנשים הנושאים שמות אלה וממקמם בזמנו של הזוג האחרון , עלינו לתהות האם מצא את התיארוך במקורותיו , או שלפחות היה מודע לכך כי היו שני זוגות כאלה . מן האפשרות השנייה , שיוספוס ידע כי היו שני אנשים ששמם יוחנן ושניים ששמם סנבלט , אפשר על נקלה להתעלם ; אין 20 ראי . S . Mowinckel , Studien zu dem Buche Ezra-Nehemia , II , Oslo 1964 , p . 126 גם שליט , שהיה אחד מגדולי חוקרי יוספוס שבדור הקודם , השתמש בפירוש בטקסטים של ואדי דליה כדי להסביר כיצד טעה יוספוס . ראו : . A . Schalit , Konig Hewdes , Berlin 1969 , p . 495 , nn . 46-48 ונראה שלכך מתכוונת גם סדרת השאלות שהעמיד A . Momigliano , 'Flavius Josephus and Alexander ' s Visit to . classic ! e del mondo antico , Roma 1984 , p . 322 , n . 6 ) Jerusalem' , /!// fre / , n . s . iaeam 57 ( 1979 ) , p . 43 , n . 6 ( = idem , Settimo contribute alia storia degli studi לעומת זאת נראה שיש לדחות את תגובת היתר של קוגינס , ( RJ . Coggins , Samaritans and Jews , Atlanta 1975 , pp . 95-97 ) שלפיה — למרות הטקסטים מוואדי דליה — עלינו לדחות את סיפורו של יוספוס מכול וכול בשל טבעו הפולמוסי וזיקתו לאגדות אלכסנדר . יש ככוחה של ביקורת מקורות לבור את המוץ מן הבר . 21 באשר לסעי ף זה , ראו ד' שותץ , 'יונס באנדי — שמותיהם , שנות חייהם וחיבוריהם , ' קרית ספר , נח ( תשמ '' ג , ( עמ' . 418-417 22 חברי פרופ' יהושע שוורץ ( שנולד במדינת ניו יורק באותה שנה שבה נולדתי אני שם , למד באותו חוג באוניברסיטה העברית שאני למדתי בו , באותן שנים , קיבל אותו תואר , ומלמד באוניברסיטת בר אילן באותו תחום שבו אני מלמד באוניברסיטה העברית , ( הפנני לספר המפרט וממחיש בעיות נוספות ממי ן זה . E . A . Wrigley ( ed . ) , Identifying People in the Past , London 1973 . ראו לדוגמה שם , עמ' , ( D . Herlihy ) 50-47 ועמ' . ( I . Winchester ) 132-130

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help