sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

בימי אלכסנדר — נתק שנתקבל מיוספוס . אם כן , לפי חוקרים אלה יוספוס פשוט טעה כאשר ייחס לימי אלכסנדר מקרה של נישואי תערובת וגירוש , אשר התרחש למעשה מאה שנה קודם לכן . בטרם נמשיך לשלב השני בתולדות המחקר , נדגיש לפי דרכנו , שלבעלי שתי הגישות שסקרנו עד כה משותפת ההנחה , כי דברי נחמיה ודברי יוספוס נסבים על אותו מקרה אחד של נישואי תערובת , שהביא לגירוש חתנו של סנבלט מירושלים . הנחה זו הייתה מובנת מאליה לכולם , בין אם סברו שהתיבה 'ומבני' שבנחמיה יג , כח עשויה לחול גם על נכד , בין אם סברו שיוספוס טעה לא רק לגבי זמן המאורע אלא גם לגבי מידת הקרבה שבין החתן ליוידע : טעותו השנייה משקפת רישול או תיקון מכוון , שמטרתו לקרב את המאורע לימי אלכסנדר . השלב השני : עם פרסום תעודות יב הראשונות , בשנת , 1907 השתלטה במהירות ובבטחה הדעה השנייה , הקובעת כי נחמיה חי בימי ארתחשסתא הראשון , ומכאן שיוספוס טעה בכמאה שנים בקביעת זמנם של נישואי התערובת . שהרי בפפירוסים אלה , בתעודות שהן בבירור מן העשור האחרון של המאה החמישית לפנה"ם , נזכר יוחנן ככוהן הגדול בירושלים ובגוהי כפחה הפרסי ביהודה , ואף נזכרים בניו של סנבלט , פחת שומרון / ומכך עולה כי זה האחרון כבר מת , או שלפחות היה זקן מלשמש בתפקידו . אם כן , מאחר שעם בני זמנו של נחמיה נמנו סנבלט וגם אלישיב , סבו של יוחנן , התברר כי את זמנו 5 ראו למשל Einleitung in den Hexateuch' , Theologische Literaturzeitung , 26 ( 1901 ) , col . 188 allgemeine Einleitung in den Hexateuch , III , Gottingen 1900 , p . 276 ; A . Bertholet , 'Allgemeine C . Steumagel , Ubersetzung und Erklarung der Biicher Deuteronomium und Josua und 6 ראו להלן , הערות . 54 , 53 , 12 7 ספרי היעץ הבסיסיים מראים את השינוי בבירור , ונביא שתי דוגמאות . בשנת 1904 עדיין קיבל ולהאוזן nK ( J . Wellhausen , Israelitische undjiidische Geschichte , Berlin 1904 , p . 245 , n . 1 ) זמנו של ידוע כפי שקבעו יוספוס ; אך כבר בשנת , 1907 שבה נתפרסמו התעודות , שונתה אותה הערה כדי להתנגד לזמן שקבע יוספוס ( שם , מהדורה שישית , עמי , 240 הערה . ( 2 בדומה לכך , אם מהדורת 1898 של שיח ( 1898 , p . 170 , n . 17 E . Schiirer , Geschichtedes judischen Volkes im Zeitalter Jem Christi , III , Leipzig ) עדיין טענה כי את בגחס הנזכר אצל יוספוס יש לזהות , 'ללא ספק / עם זה הנזכר אצל דיודורוס , הרי מהדורת 1909 ( שם , מהדורה רביעית , עמ' , 233 הערה ( 22 מוהה את שר הצבא שמזכיר יוספוס עם הפחה הידוע מתעודות יב , ושירד ממעט בחשיבות הופעתו של שם דומה אצל דיודורוס , מאחר שהשם שכיח . כך חולפת תהילת עולם . 8 את הטקסטים הנוגעים לעניין זה פרסם לראשונה , Berlin 1907 E . Sachau , Drei Papyrusurkunden aus Elephantine , אך נהוג לצטטם לפי 1923 , nos . 30-32 A Cowiey , Aramaic Papyriof the 5 th Century B . C ., Oxford 9 אני מניח , כמקובל , כי יוחנן בן אלישיב הנזכר בנחמיה יכ כג הוא אותו יוחנן הנזכר בפסוק הקודם כבנו של יוידע ( כפי שעולה מן ההקשר ; 'בן' משמש כאן במובן של 'נכר' — וראו להלן , הערה . ( 53 כן אני מניח כמקובל , ש'יונתן' הנזכר בנחמיה יב יא הוא שיבוש של 'יוחנן , ' כפי שעולה מיוספוס ומנחמיה יב כב-כג . למקרים אחרים של שיבוש שכיח זה , ראו לדוגמה : עדי הנוסח למעשי השליחים ד 6 וליוספוס , קדמוניות יד , ; 222 שני מקרים אחרים מביא nipnV . Esra ) , Tubingen 1949 , p . 190 w . Rudolph , Esm undNehemia ( samt 3 . הקרוב ביותר לענייננו , ראו א' שליט , 'פרק בתולדות מלחמת המפלגות בירושלים בסוף המאה החמישית ותחילת המאה הרביעית לפני הספירה , ' ספר הזכרון

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help