sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

בממצאי שומרון גם בתחומים אחרים , כגון באדריכלות ובאמנות בתקופות שקדמו לימי השלטון הפרסי . במחקר כיום מייצג המונח 'שומרני' את העם שיצר אותה תרבות מיוחדת שראשיתה בתקופה הרומית המאוחרת . ועל כן אולי קשה להשתמש במונח 'שומרנים' כשאנו דנים במאה הרביעית לפנה"ס . על כן השאלה החשובה ביותר המתעוררת היא זהות הטובע של מטבעות אלה . האם די אם נאמר שהמטבעות נטבעו על ידי העיר שומרון . או שעלינו להעז ולקבוע שאלה הם מטבעות של השומרנים — ממש כשם שאנו מתייחסים למטבעות 'יהד' כאל מטבעות יהודיים ? נראה שהמענה לשאלה הוא ברוח הדברים הבאים 1 אם מרבית היישוב בשומרון , בעיר וסביבותיה , היה של עם שהגדיר עצמו , במאה הרביעית לפנה"ס , כ'שומרנים' — הרי שמטבעות אלה שומרוניים , ולמעשה של שומרנים יהויסטים . המחקרים בנושא זה הם בעיצומם . תגליות ואדי דליה , שם נמצאו תעודות של שומרנים שישבו בשומרון במאה הרביעית לפנה"ס , נוסף על כל שידוע לנו מזה שנים ממכתבי יב , מחזקות בלבנו את התחושה שעיקר מניינו של היישוב בשומרון היה אוכלוסייה שהגדירה עצמה כשומרונית יהויסטית , אם כי ניכר בה , על פי מבחר השמות , שהתערבבו לתוכה יסודות נכריים , כגון פניקים , סורים וכר . עם שמות המושלים שעל המטבעות נמנים שמות עבריים מובהקים , כמו ירבעם , חנניה , יהוענה , דליה , בדיה ועבדאל , ולעומתם שמות נכריים : בדיחבל ( בבלי , (? חים ( פניקי , ( בגבת ועוד ( ראו איורים . ( ושמא ניתן להסיק מכך שבתקופה זו היו עדיין השומרנים קונגלומראט אתני , ובו כמה ישויות תרבותיות ובהן בולטת הישות היהויסטית . האל השומרוני ? המעניין במטבעות הוא המטבע שבצדו האחד נראה פרש דוהר על סוס לימין , על ראשו טיארה פרסית , מניף חרב ; ומתחתיו שם המושל : יהוענה ( ראו מטבע . ( 6 בצד שני נראית דמות אל מזוקן , יושב על כס עם כתר לראשו , תומך שרביט בשמאלו ומריח פרח שושן שהוא מחזיק בימינו ; לפניו — פמוט . מימין לדמות , כתובה כתובת יוונית : . ZEc £ דמות זו מופיעה על מספר מטבעות שומרוניים בגרסאות שונות , ועליהם כתובות אחרות — 'שמרין , ' או השם הפרטי 'בת' ( בגבת . ( במטבע זה מזוהה דמות האל היושב כזאוס . מה מסתתר אפוא מאחורי דמות זו של זאוס במטבעות שומרון ? מיעוט המקורות על השומרנים מן התקופה הפרסית מאלץ אותנו להשתמש בידיעה מעניינת מתקופה מאוחרת יותר — דברי יוסף בן מתתיהו על גורל השומרנים בימי אנטיוכוס הרביעי : ראו pp . 155-161 Moorey & P . Parr ( eds . ) . Archaeology in the Levant : Essays for Kathleen kenyon , Warminster 1978 , M . Mallowan . 'Samaria and Calah Nimrud : Conjunctions in History and Archaeology' , R .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help